Jos Bazelmans benoemd tot bijzonder hoogleraar Delta-archeologie

Per 1 september 2024 wordt Dr. Jos Bazelmans benoemd tot bijzonder hoogleraar Delta-archeologie aan de Faculteit der Archeologie van de Universiteit Leiden. Hij combineert zijn werkzaamheden aan de universiteit met die van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE).

Landschap en bewoning

Nederland ligt in een omvangrijk kustgebied, waarin een groot aantal rivieren bij elkaar komt en uitmondt in de zee. Deze Noord-Europese laagvlakte vormt het benedenstroomse deel van rivieren met een gezamenlijk stroomgebied van meer dan 850.000 km2, bijna een tiende deel van het Europese continent.

Voor een goed begrip van de landschappelijke ontwikkeling van Nederland en van zijn bewoningsgeschiedenis, is deze situering van groot belang. Hoe is het hoog-dynamische landschap van de lage landen van invloed geweest op de menselijke bewoning en omgekeerd? En hoe hebben lokale samenlevingen zich ontwikkeld op dit complexe en bijzondere knooppunt van sociaaleconomische en culturele invloeden?

De studie van de samenhang tussen landschap en bewoning in Nederland in zijn Noordwest-Europese context staat centraal in het onderzoek en onderwijs van de hoogleraar. De uitdaging ligt in de ontwikkeling van een nieuwe benadering waarin een historisch-antropologisch perspectief samengaat met een brede natuurwetenschappelijke analyse van natuurlijke en door mensen beïnvloede milieus. 'Ik ben heel blij dat de Rijksdienst het mogelijk maakt om mijn kennis en ervaring met een nieuwe generatie te delen.'

Jos Bazelmans. Foto: RCE

Over Jos Bazelmans

Jos Bazelmans (Veldhoven 1963) studeerde Culturele Antropologie. Hij promoveerde in 1996 op een studie over het Oudengelse gedicht Beowulf. Tussen 2001 en 2024 had hij verschillende leidinggevende functies binnen de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en zijn voorlopers. Vanaf begin 2003 was Bazelmans twaalf jaar bijzonder hoogleraar Monumentenzorg aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij was initiatiefnemer en redacteur van de succesvolle Atlas van Nederland in het Holoceen.