LDE en Indonesisch ministerie van OCW tekenen samenwerkingsovereenkomst

De strategische alliantie Leiden-Delft-Erasmus (LDE) heeft 23 september een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Indonesische ministerie van Onderwijs, Cultuur, Wetenschap en Technologie. Hierdoor kan een consortium worden gevormd door LDE en vijf Indonesische universiteiten dat zich richt op gezamenlijke onderzoeks- en onderwijsprojecten.

De samenwerking is vooral gericht op speerpunten van de Indonesische overheid, waaronder gezondheid, digitalisering, toerisme en erfgoed, de groene economie (economische groei die niet ten koste gaat van het milieu) en blauwe economie (het duurzame gebruik van oceanische hulpbronnen). Ook is er in de samenwerking veel aandacht voor de bouw van de nieuwe Indonesische hoofdstad Nusantara op het eiland Borneo.

Interdisciplinair

Voor de Indonesische universiteiten (Universitas Airlangga, Universitas Gadjah Mada, Universitas Indonesia, Institut Teknologi Bandung en Universitas Mulawarman) is de samenwerking met LDE van belang vanwege de specialiteiten die de drie universiteiten samen in huis hebben. Leiden draagt bij met onder meer medische, ecologische en antropologische kennis, Erasmus vanuit bedrijfs- en bestuurskunde en Delft met kennis over technologie en ontwerp.

Onderzoekers van LDE kunnen ook veel leren van de samenwerking. De bouw van een compleet nieuwe hoofdstad in een tropisch ecosysteem is iets wat nog nooit is geprobeerd. Het is een groot experiment waar veel kan worden onderzocht op bijvoorbeeld biodiversiteit.

Tijdens verschillende matching events, over onder andere de energietransitie, zijn Nederlandse en Indonesische wetenschappers aan elkaar gekoppeld. Dat moet leiden tot onderzoeksprojecten die binnenkort van start gaan.

Onderwijs

Binnen de samenwerking worden niet alleen onderzoeksprojecten opgezet, maar wordt ook geïnvesteerd in onderwijsprogramma’s. Ook worden in de toekomst thesis labs opgezet, waarin studenten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe hoofdstad door middel van interdisciplinair onderzoek. Een minor (Future Challenges Lab: Co-creating sustainable practices in and beyond the Indonesian City) is begin september in Jakarta al gestart.

De ondertekening voor de Indonesian Netherlands Consortium on Sustainable FuTures (INUCoST), zoals de samenwerking heet, vond dinsdag plaats in Den Haag. De Indonesische minister Nadiem Makarim hield een toespraak waarin hij stilstond bij de vorming van INUCoST en feliciteerde de deelnemende universiteiten. Als voorzitter van het LDE-bestuur tekende Annetje Ottow de samenwerkingsovereenkomst met het Indonesische ministerie van Onderwijs, Cultuur, Wetenschap en Technologie.

Foto: Barbra Verbij