Leidse onderzoekers pakken mondiale uitdagingen aan met Una Europa-Afrika-beurzen

Drie internationale onderzoeksprojecten waarbij onderzoekers van de Universiteit Leiden betrokken zijn, krijgen financiering van de universitaire alliantie Una Europa. De onderzoeksprojecten zijn gericht op mondiale vraagstukken, zoals: ongelijkheid in luchtkwaliteit, de documentatie van bedreigde talen en uitdagingen die samenhangen met bevolkingsgroei.

Una Europa-Africa Partnership startsubsidies tot €36.000 ondersteunen intercontinentale onderzoekssamenwerkingen tussen Una Europa-partners en Afrikaanse universiteiten. De Universiteit Leiden maakt sinds 2023 deel uit van de Una Europa alliantie.

Het internationale karakter van deze subsidies sluit aan bij de ambities van de Universiteit Leiden, zoals beschreven in het 2022-27 strategische plan, om dit soort samenwerkingen verder te verdiepen. De projecten zijn ook een voorbeeld van de mogelijkheden voor samenwerking dat Una Europa biedt aan studenten en medewerkers van de Universiteit Leiden.

De projecten met deelnemers van de Universiteit Leiden zijn:

Enhancing Linguistic Scholarship in Eastern Africa (ELSEA)

Taalbeschrijving is van vitaal belang: het geeft input voor schoolmaterialen en boeken, vergroot het begrip van cultureel erfgoed en geschiedenis en en geeft ons inzicht in taalstructuren. Ondanks het belang ervan is slechts de helft van de ongeveer 7.000 gesproken talen goed beschreven en wordt een derde bedreigd. Lokale experts hebben vaak niet de benodigde training om de enorme taak van taalbeschrijving aan te kunnen. Het ELSEA-project wil deze leemte opvullen door beginnende taalkundigen in Oost-Afrika op te leiden.

Leidse projectcoördinator: Jenneke van der Wal, Leiden University Centre for Linguistics (LUCL), Faculteit Geesteswetenschappen

Meeting the peak (PEAKSOLVE)

Naar verwachting zal de wereldbevolking de komende 50 jaar een piek bereiken van ongeveer 10,5 miljard mensen. Het grootste deel van deze groei zal plaatsvinden in Afrika, terwijl de bevolking in veel ontwikkelde landen afneemt. PEAKSOLVE zal zich bezighouden met de vraag hoe te reageren op deze mondiale uitdaging en aanverwante uitdagingen, zoals toegang tot veilig drinkwater. Het project zal beginnende onderzoekers toerusten met interdisciplinaire vaardigheden om uitdagingen met betrekking tot opkomende verontreinigingen, kwaliteit van zoetwatersystemen, sanitaire voorzieningen, watervoorziening en governance op te lossen.

Leids teamlid: Martina Vijver, Centrum voor Milieuwetenschappen, Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen

Respiratory Health, Outdoor Air Pollution and Solid Waste Management: A Built Environment Perspective (RESPIRA_ABEP)

Dit project onderzoekt de impact van verbranding van vast afval op luchtvervuiling en chronische ademhalingsziekten. RESPIRA_ABEP concentreert zich op twee stortplaatsen in Kenia en wil de ongelijkheid in luchtkwaliteit verminderen en de zorg voor chronisch ademhalingsziekten  verbeteren. Het zal dit doen door gemeenschappen te betrekken bij het bedenken van afvalbeheerstrategieën voor een duurzamere stadsplanning. Het project zal ook samenwerken met lokale belanghebbenden.

Leids teamlid: Marleen Dekker, African Studies Centre Leiden

Andere betrokkenen

Bij elk project zijn ook andere partners betrokken:

ELSEA - Afrikaanse universiteitspartner: Saudah Namyalo, Makerere Universities. Andere participerende universiteiten: Helsingin yliopisto/Helsingfors universitet, University of Edinburgh.

PEAKSOLVE - Afrikaanse universiteitspartner: Craig Sheridan, University of the Witwatersrand. Andere participerende universiteiten: University of Edinburgh (projectcoördinator: Margaret Graham), Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

RESPIRA_ABEP - Afrikaanse universiteitspartner: Margaret Ngima Machiara Kedogo, University of Nairobi. Andere participerende universiteiten: KU Leuven (projectcoördinator: Pieter Van den Broeck), Universidad Complutense de Madrid, Université de Kinshasa.