Leren door te doen: zo benut je de dagelijkse momenten om je te ontwikkelen

Wanneer een uitdaging of leervraag zich voordoet, is de eerste reactie vaak: ‘Laten we een training organiseren’. Maar is dat altijd de beste oplossing? Een werkdag biedt vaak genoeg momenten om op een informele manier te leren en jezelf te ontwikkelen.

Hoewel trainingen, een vorm van formeel leren, zeker waardevol kunnen zijn, bieden deze lang niet altijd uitkomst. Onderzoeken wijzen bovendien uit dat ze zelden zorgen voor blijvende gedragsverandering. Want écht leren gebeurt juist vaak in de kleine, dagelijkse momenten: een spontaan gesprek met een collega, reflecteren na een uitdagende situatie of simpelweg luisteren naar een nieuw perspectief. Deze momenten blijken vaak net zo belangrijk – zo niet belangrijker – dan trainingen. Universiteit Leiden speelt hier op verschillende manieren op in.

Gespreksondersteuning in de praktijk: Toolkit Let's connect!

Onze Toolkit Let’s connect! geeft op een laagdrempelige manier een steuntje in de rug bij het sterker worden in gespreksvoering. De tools geven antwoord op maar liefst veertig ‘hoe doe ik dat?-vragen’ uit onze praktijk en zijn gekozen op basis van ervaringen van gebruikers. Of het nu gaat om constructieve feedback geven, effectief vergaderen of lastige kwesties bespreekbaar maken, deze toolkit biedt direct bruikbare oplossingen zonder dat het je veel tijd kost. Ze zijn gericht op jouw specifieke vraag en toepasbaar op het moment dat een vraag voor jou actueel is.

GROW Toolkit

Voor de Gesprekken over Resultaat, Ontwikkeling en Welzijn (de voormalige Resultaat en Ontwikkelingsgesprekken) is er de GROW-toolkit. Hiermee beschik je over allerlei tools die het voeren van jouw GROW-gesprek(ken) gemakkelijker maken. Er zitten handige documenten in ter voorbereiding van het startgesprek en jaargesprek, maar ook microlearnings waarmee je in maximaal vijf minuten kennismaakt met de belangrijkste elementen van GROW. Voldoende om je te voorzien van de basis, of om juist inzicht te geven in concrete vervolgstappen.

Vergroot je perspectief: 360 graden feedback

Een bewezen, krachtig hulpmiddel is 360 graden feedback, waarmee je collega’s kunt vragen hoe zij vinden dat jij je werkzaamheden verricht en hoe zij de samenwerking met jou ervaren. Doordat je niet alleen feedback ontvangt van je leidinggevende, biedt dit een veelzijdig perspectief op je ontwikkeling en potentieel. Dit zorgt voor waardevolle inzichten die je helpen om gericht te werken aan je professionele groei, zonder dat daar een formele training voor nodig is. In de GROW-toolkit vind je een 360 graden feedbackformulier.

Andere manieren van informeel leren

Natuurlijk zijn er nog tal van andere manieren om informeel te leren die je misschien ook al toepast: denk aan mentoring, intervisie of het leren van elkaar tijdens gezamenlijke projecten. De kracht van een praktijkgerichte manier van leren ligt in de veelzijdigheid en laagdrempeligheid met ruimte om continu te blijven ontwikkelen, ook buiten de klassieke trainingscontext.

Kleine stappen, groot verschil

Dus bedenk de volgende keer eens hoe je die kleine, dagelijkse momenten kunt benutten voordat je naar een training grijpt. Vaak is dat precies wat nodig is om met minimale inspanning een groot verschil te maken. Nieuwsgierig? Ontdek wat Let’s connect! en de GROW Toolkit voor jou kunnen betekenen of vraag eens om advies bij je HR Adviseur.