Let’s move! Samen met je collega’s laagdrempelig sporten op de werkplek

Wil jij ook fit worden onder werktijd met jouw team, afdeling of faculteit? Onder de noemer Let’s Move biedt het Universitair Sportcentrum laagdrempelige sportlessen aan op de werkplek. Collega’s van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen beten voor de zomer het spits af tijdens een geslaagde pilot met yoga, bootcamp, boksen en zelfverdediging.

Het idee voor de pilot ontstond nadat zo’n driehonderd universiteitsmedewerkers eerder dit jaar een vitaliteitsenquête van het USC invulden. Van het totale aantal respondenten koos slechts 6,7 procent ‘onder werktijd’ als favoriete tijd om te sporten, terwijl 55 procent wel interesse had in sport op de werkvloer. Het USC zag als mogelijke verklaring dat het medewerkers (te) veel tijd en moeite kost om onder werktijd naar een sportfaciliteit te gaan. De oplossing: breng het sporten naar de werklocatie!

En dus werd Let’s Move in juni afgetrapt met een pilot bij FWN. Onder leiding van docenten van het USC konden medewerkers een maand lang gratis deelnemen aan laagdrempelige sportlessen op de werkplek. Op dinsdagen bestond het programma uit verfrissende lunchworkouts met een ‘no sweat guarantee’, zoals yoga, pilates en zelfverdediging. Op donderdagen konden collega’s na werktijd deelnemen aan intensievere sporten, zoals bootcamp, beachvolleybal en boksen.

Uit de evaluaties bleek dat de sessies zeer werden gewaardeerd, met een dikke negen als gemiddelde score. Bovendien gaven collega’s aan na een lunchworkout met hernieuwde energie aan het werk te gaan. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk ontspanning en bewegen is voor onze mentale en fysieke vitaliteit  en het behoud ervan.

Ook iets voor jou en je collega’s?

Wil jij ook laagdrempelige sportlessen volgen tijdens werktijd met jouw team, afdeling of faculteit? Neem dan contact op met manager sport Lonneke Derriks van het Universitair Sportcentrum via l.m.derriks@usc.leidenuniv.nl. Het USC zal samen met jullie een maatwerkprogramma opstellen tegen een passende vergoeding.

Op dinsdagen bestond het Let's Move-programma uit lunchworkouts met een ‘no sweat guarantee’, zoals yoga, pilates en zelfverdediging