‘Leven Lang Ontwikkelen is bij uitstek een manier om wetenschap en samenleving te verbinden’
Naast topkwaliteit onderwijs voor studenten verzorgt de Universiteit Leiden ook een uitgebreid bij- en nascholingsaanbod voor professionals, zodat zij zich een leven lang kunnen ontwikkelen (LLO). En dat is niet alleen voor de cursisten van waarde. ‘Je gaat als universiteit een dialoog aan met de maatschappij om samen tot betere kennis te komen.’
Wat hij zelf het mooiste vindt aan Leven Lang Ontwikkelen? ‘Dat het echt draait om bruggen bouwen’, antwoordt universitair hoofddocent Mark Dechesne meteen. ‘Met LLO verdiepen we de verbinding tussen het werkveld en de wetenschap, waardoor je niet alleen veel van elkaar kunt leren, maar elkaar uiteindelijk ook verrijkt.’
Als Leids ‘LLO-boegbeeld’ is Dechesne zelf ook veel bezig met bruggen slaan. Aan hem onder meer de taak om uit te dragen op welke manier de universiteit zich voor LLO inzet en waarom dat belangrijk is – én om geïnteresseerde collega’s en organisaties bij elkaar te brengen. Hij ziet LLO als iets dat past in onze maatschappij waar de flexibilisering van arbeid toeneemt. ‘Vroeger deed je je hele leven lang hetzelfde werk en werd je daardoor langzaam steeds beter in je beroep. Nu verandert de samenleving zo snel dat je als professional voortdurend wordt geacht om bij te leren om mee te kunnen komen met de ontwikkelingen van de tijd. Eigenlijk moet je jezelf continue ontwikkelen om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.’
‘Eigenlijk moet je jezelf continue ontwikkelen om relevant te blijven op de arbeidsmarkt’
Krachtig instrument
Inmiddels verzorgt de Universiteit Leiden dan ook via meerdere scholingscentra cursussen, trainingen en opleidingen om professionals op academisch niveau uit te dagen in hun vakgebied (of daarbuiten). Het aanbod is verenigd in de Universiteit Leiden Academy en omspant talloze thema’s en disciplines: van een basismodule coachingsvaardigheden voor docenten tot een specialisatiecursus civiele cassatie en procesrecht. Van een executive masteropleiding cybersecurity tot een praktische cursus injectietechnieken van schouder en knie.
En voor faculteiten en opleidingen die nog weinig doen met LLO lijkt er geen beter moment om aan te haken. Leven lang ontwikkelen draait immers nadrukkelijk om de vraag wat onze universiteit de samenleving allemaal te bieden heeft, zegt Dechesne – een vraag die relevanter is dan ooit gezien de bezuinigingsplannen van het nieuwe kabinet. ‘Je wilt niet dat het beeld ontstaat dat de universiteit loszingt van de maatschappij en een aparte wereld op zich vormt. Dan is Leven Lang Ontwikkelen bij uitstek een manier om een brug te slaan tussen datgene wat er binnen de samenleving speelt en waar de wetenschap aan zou kunnen bijdragen. Het is een heel krachtig instrument om te verbinden, omdat je een dialoog aangaat met de maatschappij om uiteindelijk samen tot betere oplossingen en kennis te komen. Ik kan me geen faculteit voorstellen waarvoor dat niet relevant zou zijn.’
Duurzame samenwerkingen
Bij het ontwikkelen en aanbieden van LLO-modules komt vaak immers heel nadrukkelijk naar voren welke uitdagingen er in de samenleving spelen. Als voorbeeld noemt Dechesne een professionele cursus op het gebied van (contra)terrorisme waar hij ooit zelf bij betrokken was. ‘De grote waarde was niet alleen dat we kennis opdeden, maar ook dat we in gesprek konden gaan met allerlei verschillende partijen binnen het veiligheidsdomein.’
Zo kunnen LLO-initiatieven dus leiden tot duurzame samenwerkingen – ook op het gebied van onderzoek. Daarnaast kan de universiteit bijdragen aan het tackelen van grote maatschappelijke vraagstukken waar veel professionals aan werken, zoals klimaatverandering en veiligheid. ‘Ons werk aan de universiteit wordt soms gezien als een soort zendingsproces, waarbij wetenschappelijke kennis langzaam neerdaalt op de samenleving. Maar het is echt tweerichtingsverkeer, waarbij het contact met professionals nog duidelijker maakt wat nou eigenlijk de relevantie van ons werk is.’
‘Contact met professionals maakt nog duidelijker wat nou eigenlijk de relevantie van ons werk is’
Erkennen en waarderen
En deze zomer was er goed nieuws voor de Leidse LLO-gemeenschap: de universiteit krijgt de komende twee jaar ruim 1,7 miljoen euro uit de zogeheten LLO-Katalysator van het Nationaal Groeifonds. De subsidie zal volgens Dechesne goed van pas komen bij de verdere professionalisering van de Universiteit Leiden Academy. Verder hoopt hij dat de katalysator gaat bijdragen aan meer erkenning en waardering voor collega’s die zich inzetten voor LLO. ‘Onderwijs voor professionals is lang iets geweest waarvoor je als docent extra inspanningen verrichtte zonder dat daar een beloning tegenover stond. Een van onze doelstellingen is dat dit verandert.’
Want leven lang ontwikkelen is gewoonweg niet iets dat je er zomaar bij doet, benadrukt Dechesne. ‘Ik zie LLO echt als een kans voor onze hele universiteit. Zowel om onszelf te profileren, als om onze strategische ambities van vernieuwen en verbinden daadwerkelijk handen en voeten te geven.’
Tekst: Evelien Flink
Banner: Igor Roelofsen / Twycer