Dr. Lisa Gaikhorst nieuwe bijzonder hoogleraar ‘Gelijke kansen in onderwijs’ aan de Universiteit Leiden

1 september begint Lisa Gaikhorst als bijzonder hoogleraar op de leerstoel Gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen voor kinderen en jongeren aan de Universiteit Leiden. Gaikhorst gaat onderzoek doen naar de verschillen in ontwikkeling, schoolprestaties en loopbanen van leerlingen. Deze leerstoel is ingesteld door Sardes-Stichting CAOP en wordt ondersteund door de Stichting Bijzondere Leerstoelen. De leerstoel is gevestigd bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Pedagogische Wetenschappen.

Dr. Lisa Gaikhorst brengt een schat aan ervaring op het gebied van onderwijs en ontwikkelingskansen met zich mee. Ze behaalde haar doctoraat over het leraarschap in een diverse onderwijscontext in 2014 aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar ze sindsdien onderzoek doet naar de impact van onderwijsaanpakken om kansengelijkheid te versterken. Gaikhorst is ook werkzaam als universitair hoofddocent bij de UvA en als coördinator van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam waarbinnen ze een programma van samenhangende onderzoeksprojecten over kansengelijkheid leidt.

Focus van de leerstoel

De kern van de nieuwe leerstoel in Leiden is de bijdrage van onderwijs aan het bevorderen van gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen. Goed onderwijs kan vooral veel betekenen voor kinderen die onder minder gunstige omstandigheden opgroeien. Gaikhorst kijkt hierbij naar drie niveaus: wat kan de leraar in de klas doen om kansengelijkheid te bevorderen (micro), wat is de rol van de school (meso) en wat kan de bredere omgeving (politiek, gemeenschap)  betekenen (macro)? Ze kiest daarbij een pedagogische benadering, waarbij niet alleen aandacht is voor leerprestaties, maar ook voor de bredere, sociaal-affectieve ontwikkeling van kinderen. Gaikhorst kijkt hierbij ook naar de (thuis) omgeving van leerlingen. Hoe kan in het onderwijs beter rekening worden gehouden met en gebruikt gemaakt van wat kinderen buiten school leren, bijvoorbeeld vanuit hun thuistaal? En hoe kan de afstemming en samenwerking tussen school en thuis verbeterd worden? Het realiseren van meer gelijke kansen kan de school niet alleen, daarom is samenwerking met ouders en de gemeenschap ook erg belangrijk.

“Elk kind verdient gelijke kansen in het onderwijs, ongeacht achtergrond. Deze leerstoel biedt mij de mogelijkheid om ongelijkheid aan te pakken en bij te dragen aan een toekomst waarin elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen,” aldus Gaikhorst.
Lenneke Alink, Wetenschappelijk Directeur, Instituut Pedagogische Wetenschappen Universiteit Leiden, voegt toe:  “Wij zijn blij met de komst van Dr. Gaikhorst. Haar werk sluit heel goed aan bij ons instituut, waarin we het onderwerp kansengelijkheid vanuit verschillende perspectieven, zoals school, gezin en hulpverlening, benaderen. Ook is het van belang in de context van onze lerarenopleidingen. We kijken ernaar uit om het onderzoek op dat gebied samen met Lisa verder vorm te geven.”

Ondersteuning door Sardes – Stichting CAOP

Sardes-Stichting CAOP sponsort deze nieuwe leerstoel. Heleen Versteegen, directeur Sardes:  “Wij zijn erg blij met de aanstelling van Dr. Lisa Gaikhorst als hoogleraar. Haar onderzoek naar gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen sluit perfect aan bij de missie van Sardes om ieder kind in Nederland gelijke kansen te bieden. Samen kunnen we stappen zetten om ervoor te zorgen dat onderwijs een positief verschil maakt voor alle kinderen, ongeacht de thuissituatie,” aldus Versteegen.

Over Sardes-Stichting CAOP

Sardes, opgericht in 1992, zet zich in voor gelijke kansen voor kinderen en jongeren. Sardes neemt in Nederland een unieke positie in als 'kennismakelaar' en 'kennisontwikkelaar': een onafhankelijk instituut dat wetenschap¬pelijke kennis en inzichten op het gebied van opvang, onderwijs, opvoeding en zorg bijhoudt en vertaalt in aanbevelingen voor beleidsmakers en praktische toepassingen voor professionals op de werkvloer. Sinds 2023 maakt Sardes deel uit van Stichting CAOP.

Stichting CAOP zet zich in voor een samenleving waaraan iedereen kan deelnemen en bijdragen. Een samenleving waarin je gezien wordt, kansen krijgt en waarin iedereen voordeel heeft van vooruitgang. Dat doet Stichting CAOP door als kenniscentrum te verkennen, te verbinden, te veranderen.