Marco Cinelli van LUC wint EURO Award met paper over besluitanalyse

Marco Cinelli van Leiden University College (LUC) en het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) heeft de EURO Award ontvangen voor het Beste EJOR-Paper 2024 tijdens de Europese Conferentie over Operationeel Onderzoek in Kopenhagen.

Marco Cinelli, samen met medeauteurs Miłosz Kadziński, Grzegorz Miebs, Michael Gonzalez en Roman Słowiński, werd in juli erkend voor hun paper getiteld Recommending Multiple Criteria Decision Analysis Methods with a New Taxonomy-Based Decision Support System. De paper werd bekroond in de categorie Theory and Methodology.

De prijs wordt toegekend aan papers gepubliceerd in het European Journal of Operational Research (EJOR). Van meer dan 1.200 papers gepubliceerd in 2022 en 2023 werd een shortlist opgesteld op basis van citaties en downloads. Een jury van vijf heeft deze papers beoordeeld en de winnaar geselecteerd via een consensusproces.

Van links naar rechts: Professor Lars-Magnus Hvattum (voorzitter van de EURO Award voor het Beste EJOR Paper), Assistent-Professor Marco Cinelli (hoofd-auteur), Universitair Hoofddocent Miłosz Kadziński (mede-auteur), Professor Roman Słowiński (mede-auteur), Professor Juan José Salazar González (EURO Vice-President 3, verantwoordelijk voor publicaties)

Samenvatting van het paper

Het bekroonde paper introduceert een softwaretool genaamd The Multiple Criteria Decision Analysis Methods Selection Software (MCDA-MSS). Deze gratis software, beschikbaar via MCDA-MSS, helpt besluitanalisten bij het kiezen van de beste methoden voor een breed scala aan besluitvormingsproblemen, van eenvoudig tot complex.

De MCDA-MSS software heeft twee hoofddoelen:

1. Leermethode: Het helpt analisten een gestructureerde aanpak voor complexe besluitvorming te begrijpen.
  2. Methodeselectie: Het begeleidt analisten bij het kiezen van de meest geschikte MCDA-methoden voor specifieke besluitvormingsuitdagingen.

Waarom MCDA-MSS belangrijk is

Met honderden beschikbare MCDA-methoden kan het een uitdaging zijn om de juiste te kiezen voor een specifiek probleem. De software beantwoordt de vraag: 'Welke MCDA-methode (of methoden) is het meest geschikt voor een bepaald besluitvormingsprobleem?'

Toegang tot het artikel