Nieuw als leidinggevende binnen de universiteit? Zo vind jij je weg!

Als nieuwe leidinggevende kan er in de dynamische omgeving van de universiteit veel op je afkomen. Een speciaal introductieprogramma, dat bestaat uit een online module, een introductiebijeenkomst en intervisie, helpt je op weg.

In de rol van leidinggevende heb je een aantal specifieke verantwoordelijkheden, of je je nu inzet voor onderwijs, onderzoek of de organisatie. Het betekent dat je richting geeft, financiële middelen bewaakt, de informatieveiligheid in de gaten houdt, maar ook mensen aanneemt, GROW-gesprekken voert, ziekteverzuim begeleidt en de samenwerking in het team optimaliseert. Je vertegenwoordigt de werkgeverrol naar je mensen toe en hebt een belangrijke taak in het borgen van een prettig en inclusief werkklimaat en in het bewaken van de werkdruk. Dit vraagt veel van jouw leiderschap; zowel in het individuele aansturen als in het begeleiden van teams.

Nieuwe onboardingsmodule

Als je nog niet zo lang geleden in een leidinggevende rol bent benoemd of van buiten de universiteit komt, is het soms lastig om alle taken en bijbehorende werkwijzen te doorgronden. De helpdesk van het ASSC, de HR-adviseur, maar ook collega’s kunnen je verder helpen. En er staat heel veel informatie op de medewerkerswebsite.

Om je weg te vinden in die berg aan informatie heeft HR in samenwerking met verschillende expertisecentra een online onboardingsmodule ontwikkeld. Aan de hand van herkenbare situaties in je rol als leidinggevende (denk aan nieuwe vacatures, verlof of ziekte van medewerkers) krijg je snel toegang tot de juiste informatie op onze medewerkerswebsite en inzicht in wie je hierover kunt benaderen. Dit is ook voor leidinggevenden die hier langer werkzaam zijn interessant.

Elkaar ontmoeten

Naast de online module krijgen alle nieuwe leidinggevenden een uitnodiging voor het bijwonen van een (fysieke) bijeenkomst.  Hier ontmoet je andere leidinggevenden uit verschillende delen van de organisatie en kun je je netwerk uitbreiden. Deze bijeenkomst wordt opgevolgd door een intervisiesessie.

Op dinsdag 24 september vond de eerste introductiebijeenkomst plaats. Een greep uit de reacties van de deelnemers:

• ‘Dit is een universiteit waar leidinggeven serieus wordt genomen; het is niet iets wat je er even bij doet.’
  • ‘Leerzaam om collega’s te ontmoeten en verhalen uit de praktijk van anderen te horen. Zeer herkenbaar.’
  • ‘Ik ben blij met de leiderschapskaarten. Dit gaat helpen om met mijn mensen een ander gesprek te voeren.’
  • ‘Ik voelde me als externe nieuwbenoemde leidinggevende echt welkom. Het is belangrijk om dwarsverbanden te zien en onderling te verbinden.’

Gebaseerd op ervaringen

Het introductieprogramma is ontwikkeld op basis van de inwerkervaringen van verschillende leidinggevenden. Zo ook die van Mark van Dijke, teamleider functioneel beheer bij het ASSC: ‘Bij mijn start is niet volledig uitgelegd wat er allemaal bij deze rol komt kijken, waardoor ik zelf veel moest uitzoeken. De online module geeft direct inzicht in de belangrijke taken van een leidinggevende; informatie waar je anders zelf naar op zoek moet gaan. Dit kun je goed gebruiken in je dagelijks werk. Ik vond het ook heel prettig dat in mijn eerste werkweek een bijeenkomst plaatsvond met het hele ASSC. Daar kon ik alle leidinggevenden binnen mijn organisatieonderdeel ontmoeten.’

Waarom wij investeren in leiderschap

Leiderschap helpt bij het vormen van een hechte gemeenschap en maakt duidelijk hoe we met elkaar om willen gaan. Dit leidt tot een veilig en stimulerend werk- en leerklimaat, waarin de talenten van medewerkers en studenten worden benut. Ondersteuning van leiderschap is juist nu extra belangrijk gezien de uitdagingen waar de universiteit voor staat.

Leiderschap vormt ook één van de pijlers in het programma Academia in Motion. Gezamenlijk leiderschap - de verschuiving van 'ik naar wij' - is de sleutel tot Erkennen en Waarderen; dat een ieder zich erkend en gewaardeerd voelt.

Lees meer over leiderschap binnen Universiteit Leiden

Banner: Danique ter Horst