Academisch jaar 2024-2025 voor de faculteit is geopend

Op dinsdag 3 september 2024 vond de officiële facultaire opening van het academisch jaar 2024-2025 plaats in het restaurant van het KOG. In een nieuwe setting werd er een dynamische sfeer gecreëerd waarin iedereen actief kon deelnemen. Met als thema ‘vernieuwend’ werden drie ‘Faculty talks’ voorgedragen op het gebied van onderwijs, onderzoek en organisatie.

Welkomstwoord
De presentatie was in handen van oud-assessor Hannah Saberi en nieuwe assessor Roel Kwast. Zij riepen als eerste decaan Suzan Stoter op het podium voor het welkomstwoord:

…‘ Met ‘vernieuwend’ als thema van de facultaire opening van dit academisch jaar, kan ik mij ook voorstellen dat enkelen van u daarbij een wenkbrauw hebben opgetrokken. We hebben immers te maken met een financiële taakstelling voor onze faculteit. Ook spreekt het Hoofdlijnenakkoord over verdere bezuinigingen. En dan is er ook al sprake van werkdruk, hoe gaan we hier allemaal mee om?...

…We gaan een uitdagende en spannende tijd tegemoet. Gelukkig niet alleen in negatieve zin. Er zijn ambitieuze plannen gemaakt voor vernieuwingen in het bacheloronderwijs en voor nieuwe opleidingen waaraan we komend jaar gaan werken. Ook het onderzoek en de ontwikkeling van de organisatie staan niet stil en dat is ook nodig om de tijd vooruit te blijven.

Vernieuwing moet dus niet worden opgevat als iets dat ‘van buiten af’ of ‘erbij’ komt. Vernieuwing in ‘kijken wat beter of anders kan, het delen van/en handelen naar nieuwe inzichten’ betreft een waarde die bij een inhoudsgedreven organisatie als de academie past. Het zit in ons DNA. ‘Stilstaan is achteruitgang’ is een bekend gezegde. Dat past niet bij deze faculteit die nota bene aan de vooravond staat van een 450-jarig jubileum.

Ik spreek namens het hele bestuur als ik zeg dat een bijzonder genoegen is dit komend jaar met jullie allemaal te kunnen en mogen doen.’

Decaan Suzan Stoter spreekt haar welkomstwoord uit

Faculty talks
Aansluitend vonden de 'Faculty Talks' plaats. Elody Hutten, universitair docent Belastingrecht en Rogier Kegge, universitair docent Staats- en Bestuursrecht introduceerden het concept van integratiegroepen; een nieuwe vorm van onderwijs die voortkomt uit het Kernvisieteam dat zich heeft toegelegd op verdiepend en activerend onderwijs. Aan de hand van de casus ‘Chemours’ demonstreerde Rogier Kegge aan het publiek hoe er in de integratiegroepen vaardigheden worden bijgebracht op interdisciplinair en vakoverstijgend niveau.

Dr. Rogier Kegge & dr. Elody Hutten

Prof. Dirk Visser, hoogleraar Intellectuele eigendomsrecht, gaf een wervelende presentatie over de rol van kunstmatige intelligentie (AI) in onderwijs en onderzoek. Hij illustreerde zijn betoog met een AI-gegenereerd zelfportret, waar veel vragen op juridisch gebied aan verbonden kunnen worden; ‘Is het auteursrechtelijk beschermd, is hier sprake van auteursrechtinbreuk of portretrechtinbreuk? Wie kan optreden, tegen wie en hoe?’

Prof. Dirk Visser

Gertia Knorr, hoofd HR sloot af met een interactieve introductie van het GROW-model, een nieuwe manier van gesprekken voeren over resultaten, ontwikkeling en welzijn tussen de medewerker en zijn/haar leidinggevende. Met behulp van de tool Wooclap stelde Gertia vragen aan het publiek en stimuleerde hen om hierover met hun leidinggevenden in gesprek te gaan.

Hoofd HR Gertia Knorr

Docenten en student in het zonnetje
Ook dit jaar werden de onderwijsprijzen uitgereikt. Vice-decaan Jan Crijns reikte de Legatum Böckelmanianum uit aan propedeusestudente Rechtsgeleerdheid Floor Hoevers. Zij had afgelopen studiejaar het hoogste cijfergemiddelde, namelijk een 9,25.
Daarna volgde de prijs voor best gewaardeerde postacademische docent. Deze werd uitgereikt aan Prof. Mr. Jeroen ten Voorde voor de postacademische opleidingen:

• Actualiteiten Wet Seksuele Misdrijven (Zowel in najaar 2023 als in voorjaar 2024)
  • Nieuw wetboek van Strafvordering in het najaar van 2023

Tenslotte werden de JSVO-onderwijsprijzen uitgereikt door oud-assessor Hannah Saberi. Een groot aantal studenten hebben hun stem uitgebracht. De prijs voor beste hoorcollegedocent ging naar Hendrik Stolz en de prijs voor beste werkgroepdocent is naar Roel Becker gegaan.

Assessoren
In haar laatste optreden als assessor heeft Hannah Saberi het academisch jaar voor de faculteit tot geopend verklaard. Ze draagt nu het stokje over aan de assessor 2024-2025: Roel Kwast. Mede door alle inspirerende sprekers en enthousiaste presentatoren en de actieve deelname van het publiek, werd de toon gezet voor een vernieuwend & verbindend facultair academisch jaar.

Assessor Roel Kwast