Reacties op bericht Mare over negatief advies UR bij herbenoeming van collegevoorzitter

In een artikel in Leids Universitair Weekblad Mare op 24 september wordt gesteld dat de Universiteitsraad destijds negatief heeft geadviseerd over de herbenoeming van collegevoorzitter Annetje Ottow. Hieronder reageren (afzonderlijk) de Raad van Toezicht, de decanen en Annetje Ottow op deze berichtgeving.

Bericht van de Raad van Toezicht

Op 24 september is er een bericht in Leids Universitair Weekblad Mare verschenen waarin wordt gesteld dat de Universiteitsraad destijds negatief heeft geadviseerd over de herbenoeming van collegevoorzitter, Annetje Ottow. Dit zou blijken uit vertrouwelijke documenten die met Mare zijn gedeeld.

De Raad van Toezicht neemt afstand van deze berichtgeving, en acht het zeer schadelijk dat er vertrouwelijke stukken uit een benoemingsprocedure via de media naar buiten worden gebracht. Dit is schadelijk voor de functionaris en persoon in kwestie, en schadelijk voor de verhouding van de medezeggenschap met het College van Bestuur en met de Raad van Toezicht. Ook is dit schadelijk voor de beeldvorming over onze universiteit.

De Raad hecht eraan in dit bericht uit te spreken naar onze gemeenschap van medewerkers en studenten dat de procedure rondom de benoeming zorgvuldig is verlopen en naar behoren is afgerond. Daarin is acht geslagen op de adviezen van de decanen en van de UR. Alle in deze procedure gewisselde documenten en verstrekte adviezen zijn uit de aard van deze procedure vertrouwelijk en hierover kunnen en mogen we geen nadere mededelingen doen.

Wel wil de Raad van Toezicht met klem benadrukken dat hij op grond van de gevolgde procedure en de ontvangen adviezen een zorgvuldig afgewogen besluit heeft genomen. De RvT staat unaniem achter de herbenoeming van de voorzitter van het college van bestuur, Annetje Ottow.

De Raad verwijst naar het bericht over de herbenoeming waarin hij zijn waardering heeft uitgesproken voor de resultaten die Annetje Ottow heeft bereikt en zijn vertrouwen in de wijze waarop zij de komende periode de universiteit kan vertegenwoordigen in haar rol als voorzitter.

De Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden

Bericht van de decanen

Nederlandse universiteiten staan momenteel voor grote uitdagingen. De urgentie om deze uitdagingen aan te gaan, voelen wij ook in Leiden. Onder het betrokken voorzitterschap van Annetje Ottow is de afgelopen jaren een strategische koers uitgezet die we volledig onderschrijven. We hebben onder dit college in een open en gelijkwaardige sfeer samengewerkt vanuit een gedeelde visie op een toekomstbestendige universiteit.

Het gaat om een universiteit die midden in de samenleving staat en die tegelijkertijd intern goed functioneert. Daarvoor zijn koersvastheid en continuïteit van bestuur zeker in deze tijden belangrijke voorwaarden.

Als academische gemeenschap hebben we de verantwoordelijkheid om de rijke geschiedenis van de universiteit een toekomst te geven. We hebben elkaar nu hard nodig en daar is het voorzitterschap van Annetje Ottow onmisbaar bij. We wensen dat we ons vanaf nu eensgezind kunnen richten op de gezamenlijke doelen die er zijn.

Decanen van de Universiteit Leiden,
Koen Caminada, Henk-Jan Guchelaar, Jasper Knoester, Jan Kolen, Mark Rutgers, Sarah de Rijcke, Suzan Stoter

Bericht van collegevoorzitter Annetje Ottow

‘De berichtgeving in Mare laat mij natuurlijk niet onberoerd. Ik vind het in dat licht belangrijk om jullie te laten weten dat ik met vertrouwen uitkijk naar mijn tweede termijn als voorzitter van het College van Bestuur.

Er breken lastige tijden aan waarin ik als jullie voorzitter op de bres wil staan voor alle medewerkers en studenten van onze mooie universiteit.

Ik denk hierbij aan de grote uitdagingen die ons wachten als het gaat om de door het Kabinet aangekondigde, forse bezuinigingen op universiteiten, die ons onderwijs en onderzoek hard raken. En aan tal van andere vraagstukken – nationaal en internationaal – die op ons afkomen in het huidige, complexe maatschappelijke speelveld.

Ik ga deze uitdagingen heel graag samen met jullie aan. Medewerkers en studenten kunnen ook in de komende periode op mij en op mijn collega-bestuurders in het CvB rekenen.’

Prof. mr. Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden