Universiteit Leiden

nl en

Wat maakt onze universiteit sterk en onderscheidend? Laat jouw stem horen!

Waarin onderscheidt Universiteit Leiden zich volgens jou van andere universiteiten? En welke wetenschapsthema’s zou jij nadrukkelijker willen laten zien aan de buitenwereld? De komende twee weken kun je jouw ideeën hierover delen via een online consultatie.

Het is belangrijker dan ooit dat de waarde en noodzaak van ons onderzoek en onderwijs zichtbaar is voor burgers, maatschappelijke organisaties, politici, bestuurders en het bedrijfsleven. Een eenduidig en duidelijk profiel helpt ons daarbij: hiermee kunnen we aan iedereen laten zien waar we sterk en onderscheidend in zijn. Het helpt ons om onze eigen identiteit scherper neer te zetten ten opzichte van andere organisaties en om proactief nieuwe kansen te creëren voor aanvullende of nieuwe geldstromen. Ook biedt het handvatten om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan.  

Welke thema’s kies jij?

De afgelopen maanden heeft een gemêleerd gezelschap van collega’s, waaronder wetenschappelijk personeel, hoofden onderzoek, faculteitsbestuurders en beleidsmakers, zich gebogen over de kennisdomeinen van Universiteit Leiden en hierbinnen inhoudelijke kandidaat-thema’s aangedragen voor de universitaire profilering. Profileren betekent voor ons de aandacht vestigen op een aantal inhoudelijke thema’s. Deze noemen we profileringsthema’s. We kiezen thema’s waar we ons als universiteit als geheel op onderscheiden en waar we kansen zien in de buitenwereld.

Profileren betekent niet dat we minder inzetten op bepaalde thema’s, maar dat we focussen op onze universitaire sterktes.

De decanen en het College van Bestuur roepen nu de hulp in van alle medewerkers van Universiteit Leiden: welke van deze thema’s zou jij in de etalage van onze universiteit zetten? Woensdag 4 september ontvang je een uitnodiging om – uiterlijk donderdag 19 september - jouw ideeën hierover te delen via een online consultatieomgeving. Je kunt de thema’s selecteren op basis van jouw kennis van de organisatie, maar je kunt je keuze ook baseren op actuele ontwikkelingen binnen de wetenschap en maatschappij. In een uitgebreide FAQ vind je meer informatie over dit proces.

Goed om je te realiseren: Profilering is geen keuze over welk onderzoek we doen en welk onderwijs we geven. Het is wel een keuze over wat we ‘in de etalage’ zetten. Profileren betekent niet dat we minder inzetten op of afscheid nemen van andere thema’s. Het betekent wél dat we focussen op onze universitaire sterktes en meer richting kiezen in bijvoorbeeld onze communicatie, dat we gerichte ondersteuning bieden met subsidieadvies en dat deze thema’s deel uitmaken van onze valorisatie- en public affairs strategie.

Wat is de waarde van een heldere profilering? We legden de vraag voor aan een aantal van de collega’s die bij het voortraject betrokken waren.

Pieter Schipper, Hoofd Academische Zaken FWN
‘De Universiteit Leiden is een hele brede universiteit, met een enorme diversiteit aan onderzoeksthema’s. Je kunt het zo gek niet bedenken of onze wetenschappers onderzoeken het. En dat onderzoek is bovendien van hele hoge kwaliteit. Eigenlijk kun je onze organisatie vergelijken met een winkel die een heleboel mooie producten verkoopt, maar slechts beperkte ruimte in de etalage heeft om deze tentoon te stellen. Dat vereist dat je goed nadenkt over wat je precies met die etalage wilt bereiken, en hoe je dat vervolgens doet.

Onze universiteit wordt voor mijn gevoel nu nog niet standaard geassocieerd met samenwerking met bedrijven. Ik zie deze consultatie als een stap om dat te veranderen. Samenwerken met bedrijven en maatschappelijke partners is voor ons als faculteit immers een hele belangrijke route om tot maatschappelijke impact te komen. Een helder profiel helpt ons aansluiting te vinden op onderzoekspartners: het maakt hen duidelijk waarvoor je in Leiden moet zijn.’

Hester Bijl, Rector Magnificus
‘We hebben ontzettend veel kennis in huis waar de samenleving profijt van kan hebben. De diversiteit in wetenschapsthema’s is onze kracht, maar brengt tegelijkertijd een uitdaging met zich mee. Want hoe vertel je kort en krachtig aan burgers, potentiële partners of de politiek wat de waarde is van ons onderzoek en onderwijs? Wat licht je uit? Hoe zorg je dat je geen samenwerkingskansen onbenut laat en maatschappelijk relevant bent? Zeker in deze tijd waarin de politiek en veel burgers kritisch kijken naar wetenschappelijk onderzoek en onderwijs is het belangrijk om hier een helder antwoord op te hebben. Ik ben blij dat we hier nu als College van Bestuur en decanen werk van maken. Dat we als universiteit met elkaar vaststellen wat we in onze etalage zetten. Dankzij de online consultatie kunnen alle collega’s nu laagdrempelig hun stem laten horen. Ik ben vooral ook erg benieuwd naar hun redenering achter de keuzes die ze maken, ze kunnen dat in de consultatieomgeving uitgebreid toelichten. Ik vind dit zeer waardevolle input voor ons als bestuur en wil iedereen oproepen om mee te doen, wat je rol ook is.’

Marlieke Ernst, strategisch kennismakelaar Faculteit Geesteswetenschappen
‘Als kennismakelaar van de faculteit Geesteswetenschappen heb ik veel contact met verschillende maatschappelijke partners. Als ik vertel dat wij de oudste universiteit van Nederland zijn, is dat niet zo interessant voor een partner. Maar als ik vertel dat je bij ons moet zijn voor kennis over erfgoed, talen en culturen, dan gaat het leven. Door duidelijk te profileren wat onze faculteit en universiteit te bieden hebben, wordt het makkelijker voor partners om te begrijpen waarom ze met ons zouden moeten samenwerken. 

Daarnaast geven de thema’s mij richting in mijn werk. Er is veel werk te doen, waardoor je keuzes moet maken in waar je mee aan de slag gaat. Nog een voordeel van de profileringsthema’s is dat we beter kunnen samenwerken met andere faculteiten. Als de thema’s duidelijk zijn, kunnen we onze krachten bundelen. En daar worden we als universiteit sterker van.’

Anouschka Versleijen, directeur Luris
‘Het Luris creëert en faciliteert verbindingen tussen Leidse wetenschappers en marktpartijen, zodat wetenschappelijke kennis optimaal wordt benut. Als universiteit staan we middenin de samenleving. Profilering helpt ons om zichtbaar te maken over welke thema’s wij expertise hebben, zowel op een breed niveau als voor specifieke onderwerpen.

Met de gemeente Leiden wisselt de universiteit kennis uit over bijvoorbeeld biodiversiteit, criminaliteitsbestrijding en het ondersteunen van mensen met schulden. Ook bedrijven, ministeries en andere partijen profiteren van de bijdragen die onze vernieuwende wetenschap levert. Meteen, met bijvoorbeeld nieuwste inzichten uit de wetenschap rondom angst bij kinderen. En ook later, zodat we over tien of twintig jaar nieuwe geneesmiddelen of behandelmethoden hebben voor ziekten, of een nieuwe economie gebouwd hebben rondom kwantumalgoritmes. Een sterke profilering helpt om dit geheel begrijpelijker te maken. Als een van onze profileringsthema’s bijvoorbeeld “generatie van de toekomst” is, wordt meteen duidelijk dat onze expertise op allerlei vlakken relevant is. Een duidelijke profilering maakt ons werk toegankelijker en versterkt onze positie in de samenleving.’

Over deze consultatie en onze profilering

We hebben een website ingericht met meer informatie over de consultatie. Wat bedoelen we met profilering? Waarom willen we kiezen? Wat betekent dit voor them’ die niet geselecteerd worden? En als de inhoud vaststaat, wat doen we er dan vervolgens mee? Je leest de antwoorden op de website. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar profilering@bb.leidenuniv.nl.

Bannerfoto: Monique Shaw

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.