Adina Akbik wint door studenten uitgereikte onderwijsprijs

Adina Akbik ontving in September de allereerste onderwijsprijs voor politicologie aan de Universiteit Leiden. De prijs is in het leven geroepen door studentleden van de opleidingscommissies van de bachelor- en masteropleidingen (OLC) Politieke Wetenschap en erkent opmerkelijk onderwijs aan het instituut. Akbik werd gekozen uit vijf finalisten nadat ze verschillende nominaties van studenten had ontvangen, waarin haar innovatieve methoden, sterke betrokkenheid en uitmuntende onderwijs werden geprezen.

Kwaliteit in onderwijs erkennen

De studentenjury achter de prijs richtte zich op drie belangrijke criteria bij het selecteren van genomineerden: betrokkenheid, innovatief lesgeven en onderwijsvaardigheden. Na meerdere nominaties te hebben ontvangen, beperkte de jury de lijst tot vijf kandidaten en koos uiteindelijk Adina Akbik als winnaar. In hun rapport benadrukte de jury dat Akbik opviel door haar studentgerichte aanpak. Adina legde uit dat ze geïnspireerd was door haar eigen ervaringen toen ze opgroeide in het postcommunistische Roemenië, waar de traditionele top-down manier van lesgeven beperkend aanvoelde.

Onderwijs zou niet top-down moeten zijn, maar studentgericht,” schreef Akbik in haar motivatie voor de prijs. Deze overtuiging heeft haar onderwijs gevormd, dat zich richt op het stimuleren van intellectuele nieuwsgierigheid en het voorbereiden van studenten op een carrière buiten de academische wereld.

Portret Adina Akbik
Dr. Adina Akbik

Praktijk en theorie combineren

Akbik staat erom bekend dat ze professionele vaardigheden in haar lessen integreert, zodat studenten kunnen zien hoe hun studie in de praktijk wordt toegepast. Ze nodigt vaak gastsprekers van EU-instellingen uit om inzichten te delen uit hun professionele trajecten, zodat studenten een glimp kunnen opvangen van mogelijke carrièrepaden. Tijdens haar vak 'Policy Evaluation' bijvoorbeeld, wijdt ze een hele sessie aan het onderwerp 'waar kan ik met beleidsevaluatie aan de slag?', waarbij ze een overzicht geeft van publieke, private en niet-gouvernementele organisaties.

Een student die Akbik nomineerde, merkte op: ‘ze faciliteerde interessante klassikale discussies die studenten aanmoedigden om dieper op de materie in te gaan. Haar vermogen om intellectuele nieuwsgierigheid te stimuleren en een zinvolle dialoog aan te moedigen is prijzenswaardig.’

Naast de titel ontving Adina Akbik een beurs van €1000,-, die ze kan gebruiken voor onderzoeksprojecten of het bijwonen van academische conferenties.