Deze collega’s zetten zich in voor jouw veiligheid: ‘Bedrijfshulpverlening is ook nuttig buiten werktijd’

Weet jij wat je moet doen als er rook uit de prullenbak komt, een student onwel wordt of je collega is gevallen met de fiets? Onze bedrijfshulpverleners wel! Zij zijn goed voorbereid om te helpen bij ontruimen, brand blussen en het verlenen van eerste hulp. Sluit jij je ook aan bij de ploeg?

Henk Kern, universitair docent aan het Instituut voor Geschiedenis

‘Eigenlijk was bedrijfshulpverlener worden nooit bij me opgekomen, totdat ik ervoor werd gevraagd. Als wetenschapper vond ik de bhv toch een beetje een ver-van-mijn-bed-show en geen onderdeel van ons takenpakket zoals lesgeven en onderzoek doen. Maar het hoort wél bij je betrokkenheid met het grotere geheel: een gemeenschap van studenten, stafleden en ondersteuners die samen een gebouw of campus delen, waar het allemaal maar geheel vanzelfsprekend lijkt dat alles goed verloopt. Als er dan ineens iets misgaat, is het wel nuttig dat er mensen klaarstaan om te helpen.

Bij een reanimatie of grote brand heb ik nog nooit hoeven optreden, wel bij mensen die waren gevallen of studenten die onwel werden. Daarnaast bestaat mijn bhv-ervaring vooral uit de oefeningen, en die zijn naast nuttig ook gezellig. Als ik nu lesgeef en het alarm gaat af, dan weet ik goed wat ik moet doen. Ook buiten werktijd is bhv-kennis best handig, bijvoorbeeld als er tijdens het wielrennen eens iemand onderuitgaat. En het is ook echt dankzij de bhv dat ik nu een blusser en branddeken in huis heb.’

Veiligheidstip van Henk: ‘Zorg dat je weet waar de nooduitgangen zijn. Sommige universiteitsgebouwen zijn nu eenmaal net een doolhof, waardoor je in een noodsituatie makkelijk gedesoriënteerd kunt raken.’

Ilse Kamerling, laboratoriumassistent bij Archeobotanische studies

‘Ik vind het voor mezelf belangrijk om te weten wat ik moet doen in een noodsituatie zodat ik anderen kan helpen. Dat is niet alleen nuttig op het werk, maar ook in het dagelijks leven. En als ik die kennis hier kan opdoen, en mezelf daarmee ook nog nuttig kan maken, waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken? Als nieuwe bhv’er is de eerste investering het grootst, want tijdens de basistraining krijg je veel informatie. Daarna kun je je kennis goed op peil houden met opfriscursussen en oefeningen.

Omdat we aan onze faculteit in laboratoria werken, oefenen we bijvoorbeeld ook met speciale spoelmiddelen voor als mensen bijtende stoffen op hun huid of in hun ogen hebben gekregen. Ik heb ze in het echt gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, maar als het wel een keer misgaat, is het fijn om te weten hoe dat moet. De incidenten waarbij ik heb geholpen variëren van ontruimen bij stroomuitval tot wondverzorging bij een fietsongeluk. Ik ben ook wel eens bij iemand met hartproblemen gebleven totdat de ambulance kwam. In veel gevallen gaat het er vooral om dat je mensen geruststelt. Vaak is iets dan minder erg dan het aanvankelijk lijkt.’

Veiligheidstip van Ilse: ‘Probeer altijd na te denken over je omgeving, zodat je zelf geen veiligheidsrisico vormt. Het kan om hele kleine dingen gaan, zoals een bungelende kabel van een laptopoplader tussen de tafel en de muur waar mensen over kunnen struikelen.’

Jolanda den Heijer, studieadviseur bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen

‘Kort gezegd vind ik de bedrijfshulpverlening gewoon ontzettend leuk. Als er bij ons een nieuwe collega start, schiet ik automatisch in mijn rol. Dan wijs ik de nooduitgangen aan en leg ik uit wat ze moeten doen als het alarm afgaat. Tijdens ontruimingen heb ik als ploegleider daarnaast de uitdaging om het overzicht te houden. Welk deel van het gebouw is al ontruimd? Waar zijn de slachtoffers? De adrenaline schiet dan door je lijf. Maar mijn favoriete onderdeel zijn toch wel de blusoefeningen: die blijven spannend omdat je met echte vlammen bezig bent – uiteraard wel altijd in aanwezigheid van een brandweerman die het vuur ook meteen weer kan uitzetten.

Zelf heb ik er nooit moeite mee gehad om de bhv met mijn werk te combineren. Daarnaast vind ik dit een hele fijne, ontspannende manier om mensen van andere afdelingen te leren kennen. Mijn wereld is er groter door geworden, en met z’n allen sta je sterk. Dus ik zou oproepen: ga gewoon eens koffiedrinken met een bhv’er in jouw gebouw. Of vraag of je een keer als buddy kunt meelopen, zodat je zelf kunt zien hoe leuk het is – en ook zeker niet eng. Want jouw eigen veiligheid staat altijd voorop. Waar rook is, is geen bhv’er.’

Veiligheidstip van Jolanda: ‘Trek de stekker van je oplader uit het stopcontact als de batterij vol zit. En zorg dat vluchtwegen altijd vrij zijn.’

Ook bedrijfshulpverlener worden?

Wil jij je aanmelden als bhv’er? Je bent van harte welkom bij de ploeg!

Houd er wel rekening mee dat je, om je bhv-diploma te behouden, minimaal zes keer per jaar meedoet aan interne oefeningen. Dit kost je maximaal twaalf uur op jaarbasis. De oefeningen worden verspreid over een jaar aangeboden en je ontvangt ruim van tevoren een overzicht, zodat je ze kunt inplannen wanneer het jou uitkomt. Ook wordt er van je verwacht dat je regelmatig op locatie werkt. Vooral op de woensdagen en vrijdagen kan de universiteit meer bhv’ers gebruiken. Voor jouw inzet als bedrijfshulpverlener ontvang je jaarlijks een bruto vergoeding.

Enthousiast geworden, of wil je liever eerst meer informatie? Neem dan contact op met de bhv-coördinator van jouw faculteit of lees meer over bedrijfshulpverlening op de medewerkerssite.

Tekst: Evelien Flink