Opnieuw Erasmussubsidies toegekend voor internationale samenwerking
Elf uitwisselingsprojecten van de Universiteit Leiden kregen dit jaar een Erasmus+ International Credit Mobility-onderwijssubsidie. In totaal gaat het om bijna €510.000 waarmee 98 studenten en medewerkers op uitwisseling gaan.
De uitwisselingen zijn gericht op studie, onderwijs en onderzoek. Het Erasmus+ International Credit Mobility-programma (ICM) is uitsluitend bedoeld voor samenwerking met universiteiten buiten de Europese Unie. In de projecten die in 2024 zijn toegekend, wordt de komende drie jaar samengewerkt met universiteiten in Australië, Bhutan, Canada, Georgië, Irak, Kenia, Rwanda, Tanzania, Oeganda, Suriname, Verenigde Staten en Oezbekistan.
We spraken drie coördinatoren over hun project.
Oude talen en schriften van het Midden-Oosten
Caroline Waerzeggers, hoogleraar Assyriologie, ontving ICM-subsidie voor een samenwerkingsproject met de Universiteit van Sulaimani in Iraaks-Koerdistan. Op de planning staan uitwisselingen van zowel medewerkers als studenten op het gebied van oude talen en schriften van het Midden-Oosten.
Wat is het doel van het uitwisselingsprogramma met de Universiteit van Sulaimani?
'In onze bachelor- en (res)masteropleidingen bestuderen wij de oude talen en schriften van het Midden-Oosten, met name het spijkerschrift dat gedurende meer dan drieduizend jaar gebruikt is in de regio van het huidige Irak, Syrië, Turkije en Iran.
De Universiteit van Sulaimani heeft excellente opleidingen op het vlak van de talen, culturen en archeologie van Koerdistan. Deze regio is van oudsher een knooppunt van netwerken en routes tussen West- en Centraal-Azië. De universiteit is betrokken bij opgravingen in de omgeving en het museum van Suleimani getuigt van het veelzijdige Koerdische erfgoed. Voor medewerkers en studenten uit Suleimani is Universiteit Leiden een interessante partner, omdat wij een goede kennisinfrastructuur op dit onderzoeksgebied hebben en studieprogramma’s met veel specialisatiemogelijkheden. Ook de Faculteit der Archeologie en de opleiding Midden-Oosten studies bij Geesteswetenschappen zijn gelieerd aan deze samenwerking, zodat Irakese studenten gebruik kunnen maken van de unieke Leidse expertise in deze vakgebieden.'
Voor welke activiteiten wil je de toegekende ICM-subsidie gebruiken?
'Dankzij de ICM-subsidie kunnen we een langdurige samenwerking opzetten met de Universiteit van Sulaimani. Voor onze studenten liggen er in Suleimani kansen om hands-on ervaring op te doen, bijvoorbeeld door deel te nemen aan opgravingen of stage te lopen in het museum. Met deze uitwisseling willen we de haalbaarheid van studentenmobiliteit naar Irak verkennen. Omgekeerd kijken we ernaar uit om studenten en medewerkers uit Suleimani te ontvangen voor deelname aan colleges en het organiseren van wetenschappelijke workshops en masterclasses.'
Waarom is internationale samenwerking in jouw vakgebied zo belangrijk?
'Met deze uitwisseling willen we onze onderwijs- en onderzoekspraktijken niet alleen delen maar ook kritisch onder de loep nemen. In een 'international class room' leer je zowel elkaar als jezelf beter kennen.'
Stage in de Biomedische Wetenschappen
Het project van Jolanda van der Zee, opleidingsdirecteur van de master Biomedische Wetenschappen, is volledig gericht op de uitwisseling van Leidse studenten. Research-masterstudenten kunnen met behulp van de ICM-subsidie stage lopen bij het Wistar Instituut in Philadelphia.
Wat is het doel van het uitwisselingsprogramma met het Wistar Instituut?
'We willen masterstudenten Biomedische Wetenschappen de gelegenheid geven hun horizon te verruimen en onderzoek te verrichten aan een internationaal vooraanstaand onderzoeksinstituut. Niet alleen krijgen ze de gelegenheid om een geweldige onderzoekservaring op te doen, maar ook komen ze in aanraking met andere manieren van werken en andere culturele contexten. Dat geeft hun een unieke kans om zich verder te ontwikkelen tot onderzoeker en jong professional.'
Voor welke activiteiten wil je de toegekende ICM-subsidie gebruiken?
'Als onderdeel van het tweejarig programma van de research-master Biomedische Wetenschappen voeren studenten in hun laatste jaar een lange onderzoeksstage uit. De ICM-subsidie biedt jaarlijks aan twee studenten financiële ondersteuning om hun stage aan het Wistar Instituut in Philadelphia uit te voeren. Aangezien studeren in de VS een kostbare aangelegenheid is, vormt de ICM-subsidie een belangrijke bijdrage om een stage bij Wistar mogelijk te maken.'
Waarom is internationale samenwerking in jouw vakgebied zo belangrijk?
'Onderzoek in de Life Sciences gebeurt wereldwijd. We zien dat belangrijke ontwikkelingen in het vakgebied tot stand komen door internationale samenwerkingen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de bedrijvigheid in het Leiden BioScience Park, daar zie je grote internationale spelers die de samenwerking zoeken met de Universiteit Leiden.
Voor veel studenten is de tweede onderzoeksstage een opstap naar een promotietraject. Met de uitzending van onze studenten naar Wistar willen we ook een impuls geven aan de samenwerking tussen onderzoekers van het LUMC en Wistar. Zo zullen er stappen worden gezet in de ontwikkeling van een gezamenlijk PhD-traject.
Daarnaast streven we naar een actievere samenwerking in het onderwijsprogramma in de vorm van lezingen en (online) workshops. Behalve de studenten die met een ICM-subsidie naar de VS gaan, kunnen daardoor veel meer studenten binnen het masterprogramma voordeel hebben van deze hechtere samenwerking tussen het LUMC en Wistar.'
Internationale en crossculturele uitwisseling van onderwijsmethodes
Caroline Archambault, universitair docent in Anthropologie en Ontwikkeling, gebruikt de ICM-subsidie voor samenwerking met maar liefst drie universiteiten in Kenia: de Universiteit van Kenyatta, de Maasai Mara Universiteit en de Universiteit van Nairobi. Haar project draait uitsluitend om de uitwisseling van medewerkers.
Wat is het doel van het uitwisselingsprogramma met je drie partneruniversiteiten?
'Bij het Leiden University College (LUC) in Den Haag ben ik niet alleen werkzaam als docent, maar ook als coördinator Wereldburgerschap (Global Citizenship), een van de kernonderdelen van LUC's curriculum. In dit ICM-project staat mijn werk centraal op het gebied van ethische samenwerking in onderzoek en onderwijs, vooral met Afrikaanse partners.
Ik wil uitzoeken welke principes een centrale rol spelen bij eerlijke partnerschappen en gelijkwaardige uitwisselingen in crosscultureel onderwijs. Daarbij wil ik enkele vormen van uitwisseling uitproberen bij wijze van pilot.'
Voor welke activiteiten wil je de toegekende ICM-subsidie gebruiken?
'We organiseren vier workshops: twee in Nederland en twee in Kenia. Het doel van die workshops is om partnerschappen te verkennen en een strategie te ontwikkelen en verspreiden voor een uitwisseling van internationale, crossculturele onderwijservaringen die voor ieder instituut en voor iedere regio relevant zijn. Daarnaast onderzoeken we hoe alle betrokkenen kunnen profiteren van innovatieve onderwijsuitwisseling. Zo verkennen we de mogelijkheid van een co-creatie van Learning Mindset-interventies die bijdragen aan autonoom leren.'
Waarom is internationale samenwerking in jouw vakgebied zo belangrijk?
'De principes achter eerlijke partnerschappen en gelijkwaardige uitwisselingen moeten serieus worden genomen om de doelstellingen van de Universiteit Leiden te verwezenlijken als het gaat om het versterken van strategische partnerschappen. Docenten, onderzoekers en studenten zijn op allerlei innovatieve manieren bezig om hun samenwerkingen gelijkwaardig te maken. We willen die benaderingen bundelen om er principes uit te destilleren en best practices te kunnen delen binnen de Universiteit en daarbuiten.'
Ben je ook geïnteresseerd in het aanvragen van Erasmus+-subsidie voor internationale samenwerking? De afdeling International Relations van SOZ helpt je van aanvraag tot implementatie. Lees meer over de mogelijkheden of neem contact op.
De deadline voor het indienen van een Expression of Interest voor Erasmus+ ICM (Call 2025) is 20 november 2024. Een template voor de aanvraag vind je hier.