FGGA's Cyberweek: onderwijs in cybersecurity en digitalisering
Tijdens de Cyberweek van 17-24 oktober zette de Faculteit Governance and Global Affairs (FGGA) haar onderzoek en onderwijs rondom cybersecurity, digitale ontwikkelingen en hun impact op de samenleving in de schijnwerpers.
Gedurende deze week werden de nieuwste inzichten en onderwijsprogramma's op het gebied van cybersecurity en digitale innovatie belicht. Op de sociale mediakanalen van de faculteit deelden docenten en studenten hun ervaringen en kennis over de snel veranderende digitale wereld. Hieronder volgt een overzicht van de gesprekken, waarin de diverse onderwijsprogramma’s binnen de faculteit aan bod komen (zie ook hier voor onderzoek).
Cybersecurity Governance (CSM): Een master voor de toekomst
Ahmed Al-Yousefi, studentenambassadeur van de Engelstalige MSc Crisis and Security Management (CSM), specialisatie Cybersecurity Governance, vertelt waarom hij koos voor deze éénjarige master. Hij benadrukt de gespecialiseerde trajecten en de groeiende relevantie van cybersecurity in de huidige wereld. 'Het vakgebied wordt steeds belangrijker in verschillende sectoren,' zegt Ahemd. 'Deze opleiding geeft studenten de vaardigheden om een significante impact te maken.'
De master richt zich op de governance-aspecten van cybersecurity, met ervaren docenten die inzicht bieden in de veranderende regelgeving. Praktische opdrachten, zoals groepsprojecten en debatten, verrijken de leerervaring. Ahmed wil bijdragen aan mondiale veiligheidsuitdagingen en overweegt rollen als Cybersecurity Consultant of Beleidsadviseur om de wereld veiliger te maken.
Nieuwe Bachelor Cybersecurity & Cybercrime: Multidisciplinair antwoord op digitale dreigingen
De nieuwe bachelor Cybersecurity & Cybercrime aan de Universiteit Leiden speelt in op de toenemende dreiging van cybercriminaliteit. Elina van ’t Zand, docent aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie en lid van het opleidingsbestuur, benadrukt de urgentie: 'Cybercriminaliteit blijft toenemen, terwijl traditionele vormen van criminaliteit dat niet doen. We moeten hierop inspelen met deze opleiding.'
De opleiding, die in september 2025 van start gaat, combineert juridische, criminologische en technische kennis om studenten voor te bereiden op een breed scala aan cyberuitdagingen. Volgens opleidingsbestuurslid Daan Weggemans van het Instituut voor Security & Global Affairs is het belangrijk om 'professionals op te leiden die de taal spreken van techniek, recht en bestuur.'
Digitalisering in bestuur en beleid: Innovatie in de publieke sector
Bram Klievink deelt zijn inzichten over het specialisatieprofiel Digitalisering van de master Management van de Publieke Sector. Hij legt uit waarom dit profiel essentieel is in de huidige tijd: 'De publieke sector digitaliseert in rap tempo. Dit biedt kansen, maar ook nieuwe uitdagingen. Daarom bieden we de specialisatie 'Digitalisering in Bestuur en Beleid' aan, waarbij we ingaan op de impact van digitalisering op publieke organisaties en dienstverlening.'
Dit profiel is bijzonder interessant voor studenten die zich willen verdiepen in de invloed van technologie op de interactie tussen overheid en burger. Klievink wijst op drie kernpunten: 'Studenten leren hoe digitale innovaties kunnen bijdragen aan betere publieke dienstverlening en ontwikkelen een kritische blik op de ethische en maatschappelijke aspecten van digitalisering.'
Met een goed geïnformeerd perspectief op digitalisering kunnen afgestudeerden functies vervullen zoals beleidsadviseur digitalisering, projectleider digitale transformatie of e-government consultant. De publieke sector heeft dringend behoefte aan professionals die de kloof tussen bestuur en technologie kunnen overbruggen.
Bestuurskunde en Digitalisering: De toekomst van publiek bestuur
Tweedejaars bachelorstudent Nynke Marije Attema deelt waarom zij koos voor de Bestuurskunde-specialisatie Digitalisering, Bestuur en Maatschappij. 'In een tijd waarin digitale innovaties een steeds grotere rol spelen in ons dagelijks leven, is het waardevol om te begrijpen hoe deze ontwikkelingen invloed hebben op zowel het overheidsbeleid als de maatschappij,' zegt ze.
Deze bacheloropleiding biedt studenten de kans om actuele casussen te analyseren en strategieën te formuleren voor maatschappelijke vraagstukken, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan.
AI en gezondheidszorg: Een stap vooruit met BabyChecker
Leiden University College-alumna Enya Séguin vertelt over haar werk met de start-up BabyChecker, die AI inzet om de toegang tot gezondheidszorg in afgelegen gebieden te verbeteren. 'We zorgen ervoor dat onze AI-systemen ontworpen zijn met ethische overwegingen voorop,' legt ze uit. Ze benadrukt het belang van samenwerking met medische professionals en het voorkomen van vooroordelen in de technologie. Haar interesse in digitale gezondheid ontstond tijdens haar bachelor, waar ze de kans kreeg om haar kennis van internationale ontwikkeling en volksgezondheid te combineren.
Executive Master Cybersecurity: Voor de werkende professional
Tommy van Steen deelt zijn inzichten over de executive master Cyber Security, die gericht is op de groeiende behoefte aan deskundigheid in digitale veiligheid. Deze tweejarige Engelstalige opleiding, aangeboden door de Universiteit Leiden in samenwerking met de Haagse Hogeschool en de Technische Universiteit Delft, speelt in op de toenemende complexiteit van cyberdreigingen. 'Het is essentieel dat professionals goed voorbereid zijn om effectieve en duurzame oplossingen te bieden,' zegt Van Steen.
Wat deze opleiding bijzonder maakt, is de multidisciplinaire aanpak. Studenten leren niet alleen over technologische aspecten, maar ook over juridische, bestuurskundige, economische en psychologische facetten van digitale veiligheid. 'Ongeacht je achtergrond ga je aan de slag vanuit een integrale benadering, wat je in staat stelt om robuuste oplossingen voor cyberrisico's te ontwikkelen,' voegt hij toe.
De opleiding is gericht op werkende professionals met enige kennis en ervaring in cybersecurity en vereist minimaal een HBO- of WO-opleiding, samen met enkele jaren werkervaring. De combinatie van één dag op locatie en één dag voor thuisstudie per week maakt het mogelijk om werk en studie goed te combineren. Na afloop ben je in staat om vanuit verschillende invalshoeken bij te dragen aan oplossingen voor complexe cybervraagstukken.
Cyber Threats in de Bachelor Security Studies: Een brede blik op digitale dreigingen
In het tweedejaars vak Cyber Threats van de Bachelor Security Studies worden studenten voorbereid op de complexe uitdagingen van de digitale wereld. Tommy van Steen, Assistant Professor in Cybersecurity Governance, en studentambassadeur Gaia Sterre Mirotti delen hun inzichten over dit belangrijke vak.
Gaia benadrukt de waarde van het vak: 'De diverse onderwerpen, zoals cybercriminaliteit en hacktivisme, bieden een uitgebreid inzicht in cyberspace-kwesties. De interdisciplinaire aanpak verbindt technologie, politiek en psychologie. Dit maakte me duidelijk dat oplossingen vaak verder gaan dan technische fixes; ze vereisen begrip van governance en samenleving.'
Tommy voegt toe dat dit vak niet alleen digitale bedreigingen behandelt, maar ook de bredere context van internet governance en internationale politiek. 'Door middel van real-life casestudy’s en interactieve opdrachten ontwikkelen studenten vaardigheden om maatschappelijke problemen in verband met digitale technologieën te analyseren en aan te pakken.'
Dit vak bereidt studenten voor om niet alleen de bedreigingen van vandaag te begrijpen, maar ook om effectieve strategieën te ontwikkelen voor de toekomst.
Onderzoek
Dagelijks werd cyber-gerelateerd onderzoek ook belicht op de sociale media kanalen van de faculteit, waarbij wetenschappers van verschillende instituten hun inzichten deelden over de toekomst van de digitale wereld en de uitdagingen voor publieke organisaties in deze snel veranderende omgeving. Volg de link hieronder voor een samenvatting van de onderzoeken die tijdens deze week werden uitgelicht.
FGGA's Cyberweek: onderzoek en innovatie voor een betere digitale wereldTijdens de Cyberweek werd duidelijk dat de in Den Haag gevestigde faculteit Governance en Global Affairs (FGGA) van de Universiteit Leiden met haar onderwijs en onderzoek inspeelt op de veranderende digitale wereld. Door studenten en professionals op te leiden met een multidisciplinaire benadering, draagt de faculteit bij aan het ontwikkelen van effectieve oplossingen voor de complexe uitdagingen van cyberspace. Deze opleidingen bieden niet alleen theoretische kennis, maar ook praktijkgerichte vaardigheden, wat essentieel is om voorbereid te zijn op een digitale toekomst.
Volg de faculteit op Instagram en LinkedIn om op de hoogte te blijven!
Tekst: Benedicte Dobbinga en Peter Koekoek