Horizon-subsidie voor beleidsgericht onderzoek naar grassroots cultuur en democratie

Universitair docenten Sara Brandellero en Kamila Krakowska Rodrigues (LUCAS) gaan een samenwerkingsproject leiden dat wordt gefinancierd door het Horizon Europe Werkprogramma voor Cultuur, Creativiteit en Inclusieve Samenleving. #DemocracyinAction bestudeert op kunst en cultuur gebaseerde grassroots-organisaties in fysieke ruimtes en hun dimensies in sociale media en de metaverse, om hun kritische potentieel voor het bevorderen van democratie te begrijpen.

#DemocracyinAction zoekt naar oplossingen om betekenisvolle politieke expressie en participatie te vergroten in vier belangrijke gebieden van grassroots sociale transformatie met onbenut potentieel: 1) nachtivisme (stedelijk nachtelijk cultureel leven voor politieke betrokkenheid); 2) mobilisatie voor vrouwenrechten; 3) raciale en etnische burgerparticipatie door culturele expressie; 4) jeugdactivisme en burgerschapseducatie.

Pilots

Pilots bestrijken alle EU-regio's, samen met casussen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië, in democratische en niet-democratische contexten. Door samen te werken met gemeenschapscentra, theaters, expositieruimtes en andere locaties zullen creatieve tools worden getest om mensen te mobiliseren voor burgerparticipatie en polarisatie te verminderen. Door samen te werken met digitale ontwerpers en ontwikkelaars test #DemocracyinAction het onbekende potentieel van virtuele immersieve ruimtes, waaronder nieuwe trends in virtuele nachtclubs, om baanbrekend onderzoek en beleidsaanbevelingen te leveren voor een democratisch en veilig gebruik en ontwerp van sociale media en metaverse-omgevingen.

Consortium-partners

Het Leidse team, versterkt door Prof. Sybille Lammes, zal samenwerken met acht consortiumpartners gevestigd in zes Europese landen: Santagata Foundation for the Economy of Culture (Italië); Jagiellonian University (Polen); Centre for the African Development Studies (Portugal); DE/MO foundation ter bevordering van democratie en cultuur onder jongeren (Nederland); National Research Council CSIC (Spanje); nachtonderzoek en belangenbehartiging NGO VibeLab (Nederland); Hochschule Magdeburg-Stendal (Duitsland); en denktank Institute of Public Affairs (Polen).