Kick-off meeting RESOCIAL project

Op 20 september verwelkomden de collega's van de Universiteit Leiden, Gianclaudio Malgieri, Michael Klos, Simone van der Hof, Constanta Rosca, Maria-Lucia Rebrean en Maëlle Picout, met veel plezier de leden van het RESOCIAL-consortium om de start van het project te vieren.

Het RESOCIAL-project brengt een indrukwekkend team van academici, onderzoekers en externe partners samen om menselijke kwetsbaarheden op sociale mediaplatforms (inclusief de metaverse en immersieve technologieën) te identificeren, te meten en aan te pakken, en zo de veerkracht van hun gebruikers te bevorderen. Een belangrijk doel van het project is de ontwikkeling van een uitgebreid raamwerk om de impact van deze platforms op fundamentele rechten te beoordelen. Ook zal het project best practices vaststellen voor het creëren van social media-ontwerpen en de implementatie van EU-wetgeving op een manier die aandacht heeft voor deze kwetsbaarheden.

Aanwezig, zowel online als in persoon in het historische Kamerlingh Omnes Gebouw van de Leidse rechtenfaculteit, waren verschillende partners van het project: Mieke van Heesewijk (SIDN Fonds), Dr. Janneke Schokkenbroek (TU Delft & Inholland), Dr. Yannick Vogel (Autoriteit Persoonsgegevens), Jurgen Timmerman (Autoriteit Persoonsgegevens), Douwe de Lange (Pontus Advocaten), Anne-Jel Hoelen (Autoriteit Consument & Markt), Dr. Ben Wagner (TU Delft & Inholland), Dr. Birna van Riemsdijk (Universiteit Twente), Dr. Lorena Sánchez Chamarro (Universiteit Twente), Bianca-Ioana Marcu (Future of Privacy Forum), en Maryant Fernandez (De Europese Consumentenorganisatie - BEUC).

De ochtendsessie begon met een korte introductie van de doelstellingen van het project, met speciale aandacht voor de relevantie ervan in het licht van ontwikkelingen op het gebied van sociale media en AI, waarbij een gepaste definitie van 'kwetsbaarheid' nog moet worden vastgesteld. De algemene doelen van de werkpakketten (WP's) van het project werden gepresenteerd, samen met de overeengekomen tijdlijn voor het voltooien van de taken en resultaten van het project. De RESOCIAL WP’s zijn de volgende:

• WP1 (M1-M24): Meten van kwetsbaarheden op sociale media
    • Hoofddoel(en): Een duidelijk raamwerk voorstellen en valideren om risico's en menselijke kwetsbaarheden op sociale mediaplatforms te meten.
  • WP2 (M1-M24) De wet aanpakken voor de veerkracht van kwetsbare gebruikers van sociale media
    • Hoofddoel(en): Hiaten in (nationale en Europese) wetgeving met betrekking tot kwetsbare groepen identificeren en onderzoeken welke juridische instrumenten kunnen worden gebruikt om kwetsbaarheden van deze groepen aan te pakken.
  • WP3 (M1-M24):  Kwetsbaarheid-sensitief ontwerp en zelfregulering
    • Hoofddoel(en): Best practices voorstellen en valideren die kunnen leiden tot een gedragscode voor kwetsbaarheden op sociale media.

Bovendien is het RESOCIAL-project opgedeeld in vier fasen: Fase 1 (Desk Research), Fase 2 (Enquête), Fase 3 (Focusgroepen en consolidatie van richtlijnen) en Fase 4 (Multistakeholder-workshops en publicatie van de kwetsbaarheidsmetingstoolkit). Na de presentatie van het project werd een voorstelronde gehouden waarin elke deelnemer zichzelf en hun verwachtingen van de uitkomsten van RESOCIAL presenteerde. Verwachtingen van de partners omvatten onder andere een beter begrip van: (i) het concept van kwetsbaarheid, (ii) de interactie en bescherming geboden door relevante EU-wetgeving, en (iii) de afstemming en doelen van de WP’s.

In de middag werd een gedetailleerde presentatie gegeven door collega Maria-Lucia Rebrean over het projectmanagement, aankomende deadlines en plannen voor communicatie- en verspreidingsresultaten. Ten slotte werden twee actieve discussies gehouden, waarin projectpartners samenwerkten om de reikwijdte van 'menselijke kwetsbaarheid' en 'sociale media' te definiëren.

Na een lange sessie van samenwerking en discussies kwam de vergadering halverwege de middag tot een einde. De partners van het project spraken hun enthousiasme uit om elkaar in de nabije toekomst weer te ontmoeten om projectupdates en -resultaten te bespreken.

Blijf op de hoogte voor verdere aankondigingen over RESOCIAL!

The RESOCIAL project has received funding from Consortium Agreement NWA.1540.21.001. NWA Synergy Theme: Vulnerability and resilience in an online society.