Laat je studenten digitale vaardigheden en wetenschapscommunicatie oefenen met Medialab+ workshops

Het Medialab+ biedt interactieve workshops voor studenten waarin ze oefenen met digitale vaardigheden en wetenschapscommunicatie en kennismaken met professionele apparatuur van de Humanities Hub in Huizinga. Deze workshops vinden plaats als onderdeel van een vak en worden gepland in samenspraak met de docent. Studenten werken toe naar een zelfgemaakt eindproduct in de context van hun eigen onderzoeksgebied.

Podcasts, video essays, kennisclips en blogs

Het Medialab+ verzorgt vier verschillende soorten workshops: podcasts, video essays, kennisclips en blogs. Tijdens de workshops leren studenten hoe ze hun wetenschappelijke onderzoek kunnen delen aan de hand van deze digitale media. Er is aandacht voor de vertaalslag die dit vereist. Bijvoorbeeld: hoe structureer ik een podcast? Welke formats zijn passend? Maar ook: op welke manier presenteer ik mijn onderzoek op een toegankelijke manier voor een breder publiek?

De workshops: interactief en aan de slag met professionele apparatuur

De studenten gaan aan de slag met de professionele apparatuur in de Humanities Hub in Huizinga. Ze maken oefenopnames in de podcast- of filmstudio en maken kennis met monteren. De faciliteiten en apparatuur zijn ook beschikbaar voor studenten na de workshop: ze kunnen de opnamestudio's reserveren en monteren op de PC's tijdens inloopuren. Er zijn digitale materialen zoals handboeken en templates beschikbaar voor studenten.

Workshops binnen de context van vakken

Interesse? Neem contact op!

Je kunt contact opnemen met de Medialab+ coördinator Nathalie Muffels via n.y.a.muffels@hum.leidenuniv.nl als je interesse hebt in een workshop voor vakken in het tweede semester (2024-2025).