Universiteit Leiden

nl en

Nieuwe leerstoel Pedagogiek en Recht verbindt wetenschap met jeugdbescherming

Per 1 november is dr. Anouk Goemans benoemd tot bijzonder hoogleraar Jeugdhulp en jeugdbescherming vanuit pedagogisch en juridisch perspectief. Deze leerstoel is mogelijk gemaakt door Stichting Steunfonds Pro Juventute en vormt een brug tussen de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht en het Instituut Pedagogische Wetenschappen.

Prof. Mariëlle Bruning en prof. Lenneke Alink hebben met hun collega’s van deze beide onderdelen van de Faculteiten Rechtsgeleerdheid en Sociale Wetenschappen de afgelopen tien jaar al een nauwe samenwerking opgebouwd in onderwijs en onderzoek. Zij voeren regelmatig multidisciplinaire onderzoeksprojecten uit op het terrein van jeugdhulp en jeugdbescherming, kindermishandeling en familierecht en verzorgen ook onderwijs in de Leidse minor Kindermishandeling.

‘Wij zijn zeer blij met de nieuwe leerstoel op het snijvlak van pedagogiek en recht en zien uit naar de samenwerking met Anouk Goemans als leerstoelhouder. Met deze aanstelling kunnen wij nog meer aandacht gaan besteden aan het bruggen bouwen tussen wetenschap en praktijk en het versterken van professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming door het overbrengen van wetenschappelijke inzichten.’

Verbinding wetenschap en praktijk
Anouk Goemans werkte eerder met een Rubicon-beurs van NWO een jaar als gastonderzoeker aan het University College London en als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen op het terrein van jeugdzorg, pleegzorg en besluitvorming. In 2020 maakte ze een stap naar de praktijk en trad ze in dienst bij een gecertificeerde instelling, Jeugdbescherming West, waar ze als onderzoeker en gedragswetenschapper aan de slag ging. Ze besteedt in haar onderzoek veel aandacht aan de verbinding tussen wetenschap en praktijk. Ze zal zowel een dag per week werkzaam zijn bij de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht als bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen.

‘Ik zie de leerstoel als een fantastische mogelijkheid om de wisselwerking tussen onderzoek en praktijk naar een hoger niveau te tillen’

Goemans: ‘Ik kijk ernaar uit om diverse vraagstukken in het werkveld van de jeugdhulp en jeugdbescherming verder uit te diepen. Denk bijvoorbeeld aan het thema perspectiefbepaling. Ik wil graag onderzoek doen naar de vraag: hoe bepalen we het perspectief van uithuisgeplaatste kinderen op een valide, betrouwbare, navolgbare en transparante manier? En hoe doen we dat samen met de ouders en jeugdigen om wie het gaat? Ik zie de leerstoel daarnaast als een fantastische mogelijkheid om de wisselwerking tussen onderzoek en praktijk naar een hoger niveau te tillen en gezinnen en jeugdigen op de best mogelijke manier te ondersteunen.’

De leerstoel Pedagogiek en Recht is mogelijk gemaakt door Stichting Steunfonds Pro Juventute.

Leids Universiteits Fonds

De leerstoel Pedagogiek en Recht is mogelijk gemaakt door een fonds op naam bij het Leids Universiteits Fonds.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.