Nina Schmal wint scriptieprijs Political Science Master’s 2024

Het succesvol afronden van een masterscriptie in politicologie is geen geringe prestatie. Niet alleen is dit voor de meeste studenten het meest uitgebreide en diepgaande onderzoeksrapport dat zij ooit hebben geschreven, er worden ook zeer hoge eisen gesteld aan het werk. Toch slagen studenten er elk jaar weer in om indruk te maken op hun docenten en te laten zien dat ze in staat zijn om publicatiewaardig onderzoek uit te voeren. Zo leverde 2024 weer een lijst op met prachtige genomineerden voor de scriptieprijs. Op 11 oktober 2024, tijdens de master afstudeerceremonie, werden de winnaar en de runner-up bekend gemaakt. Gefeliciteerd, Nina Schmal en Ruben Geertman!

‘Journal articles’

Voor het academisch jaar 2023-2024 ontving de jury zeven nominaties over een breed scala aan fascinerende onderwerpen, van 'opposition fragmentation and polarisation' tot de 'invloed van Afrikaanse regionale economische gemeenschappen op het plegen van staatsgrepen'. Corinna Jentzsch, Tom Theuns en Yuan Yi Zhu stonden voor de moeilijke taak om de winnende masterscriptie te kiezen.

De juryleden pasten dezelfde criteria toe als zij zouden doen bij de beoordeling van werk dat wordt ingediend voor publicatie. Van masterstudenten Politicologie wordt immers verwacht dat ze hun scriptie in de vorm van een tijdschriftartikel schrijven. In hun rapport merken de juryleden op dat ‘alle genomineerden en hun begeleiders uitstekend werk hebben geleverd’. Uiteindelijk werd de lijst van potentiële winnaars teruggebracht tot twee. Omdat ‘beide scripties erkenning verdienen’, besloot de jury om naast de winnaar ook een eervolle vermelding toe te voegen.

Eervolle vermelding: Ruben Geertman

In Squabbling on ethnic lines: A quantitative analysis of the implications of ethnic recognition for peace, biedt Ruben Geertman een ‘innovatief perspectief op de erkenning van etnische minderheden en het verbieden van etnische partijen, en hoe deze van invloed zijn op post-conflict samenlevingen’. De jury is erg enthousiast over deze runner-up scriptie (begeleid door Maria Spirova en tweede lezer Vasiliki Tsagkroni): ‘Het werk bouwt voort op een uitstekend begrip van het huidige onderzoek over het onderwerp. De auteur legt zijn theoretische en methodologische benadering op een zorgvuldige en overtuigende manier uit.’

‘Een niveau dat zeldzaam is voor een masterscriptie’

De winnaar van de scriptieprijs dit jaar is echter Nina Schmal. In Economic development aid and conflict intensity in minor civil conflicts gaat zij op een belangrijk vraagstuk: maakt buitenlandse hulp gewapende conflicten dodelijker? In tegenstelling tot bestaande analyses die conflicten over staten heen vergelijken, bestudeert Schmal variatie op subnationaal niveau.

Volgens de jury worden de ‘argumenten op een heldere manier gepresenteerd, is het onderzoek met veel aandacht voor detail opgezet en zijn de methoden van een niveau dat zeldzaam is voor een masterscriptie’. Schmals begeleider Christina Toenshoff en tweede lezer Stefan Ćetković kunnen ook trots zijn op de vruchten van deze samenwerking.