Oncode Accelerator financiert preklinische ontwikkeling kankerbehandelingen

Het Nederlandse consortium Oncode Accelerator biedt via zogeheten ‘demonstrator projects’ beurzen om kankerbehandelingen preklinisch te ontwikkelen. De eerste call voor deze projecten staat open tot september 2025.

Het ontdekken, ontwikkelen en op de markt brengen van een nieuw geneesmiddel duurt lang, is erg risicovol en kost veel geld. Daarnaast blijkt in de praktijk dat een nieuwe behandeling vaak slechts effectief is bij een deel van de patiënten waarvoor deze is ontwikkeld. Het Nederlandse consortium Oncode Accelerator wil dit probleem aanpakken door de preklinische fase van therapieontwikkeling te innoveren en de patiënt centraal te stellen. Dat doet het programma via drie innovatieplatforms: goed gedefinieerde patiëntpopulaties, kunstmatig gekweekte miniatuurorganen en voorspellende modellen op basis van kunstmatige intelligentie.

Aanzienlijke omvang

De ambities van Oncode Accelerator zijn aanzienlijk, en dat blijkt onder meer uit de omvang van het consortium: dertig publieke en private partners, waaronder diverse universitaire ziekenhuizen en landelijke centra voor kankeronderzoek. De Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum zijn coördinerend partner. Het consortium heeft een begroting van 662 miljoen tot aan 2030. Van dit bedrag is 325 miljoen euro afkomstig uit het Nationaal Groeifonds (waarvan 164 miljoen voorwaardelijk).

Demonstrator projects

Dat geld wordt voor een groot deel gestoken in zogeheten ‘demonstrator projects’. Deze projecten dienen twee doelen: om potentiële behandelingen in de preklinische fase verder te ontwikkelen, en om te bewijzen dat de infrastructuur van Oncode Accelerator ook écht werkt. De beoogde projecten vallen in vier ‘werkstromen’: kleine moleculen, biologie, cel- en gentherapie en vaccins.

De demonstrator projects bieden een mooie kans voor Leidse wetenschappers uit diverse disciplines, vindt hoogleraar Moleculaire Fysiologie Mario van der Stelt. ‘Wanneer je als academische groep een veelbelovend eiwit hebt ontdekt als aangrijpingspunt voor een geneesmiddel, of een nieuwe stof met potentiële anti-kankeractiviteit hebt geïdentificeerd, biedt een demonstrator project je de kans om samen met de partners van Oncode Accelerator deze ontdekking verder te ontwikkelen tot een kandidaat-geneesmiddel.’ Gerard van Westen, hoogleraar Artificial Intelligence & Medicinal Chemistry, vult aan: ‘De demonstrators bieden de mogelijkheid om de laatste ontwikkelingen uit het veld van de kunstmatige intelligentie toe te passen in de ontwikkeling van nieuwe, veelbelovende medicijnen tegen kanker. Een voorbeeld is software die doorontwikkeld is vanuit het AlpfaFold algoritme, die dit jaar met de Nobelprijs voor de chemie beloond werd.’

Geïnteresseerden kunnen zich nu inschrijven voor een demonstrator project. Kijk voor meer informatie op de website van Oncode Accelerator.