Podcast: eeuwenoude kleitabletten geven hun geheimen bloot

Leidse wetenschappers doen onderzoek naar kleitabletten uit het oude Mesopotamië. Maar wat staat er precies in het spijkerschrift?

Ver voor het begin van onze jaartelling schreven mensen in het Midden-Oosten al verhalen op kleitabletten. In Leiden ontcijferen wetenschappers het spijkerschrift op deze bijzondere geschriften uit het oude Mesopotamië

`

In deze aflevering van de UBLpodcast vertelt hoogleraar Assyriologie Caroline Waerzeggers over haar fascinatie voor de kleitabletten en wat ze ons vertellen over die lang vervlogen tijd in Mesopotamië. Dat doet ze aan de hand van originele kleitabletten en foto’s van andere zeldzame exemplaren.

Middle Eastern Library

De Universiteit Leiden heeft onlangs een nieuwe Middle Eastern Library geopend. In deze en vorige afleveringen van de UBLpodcast belichten we enkele bijzondere documenten uit het Midden-Oosten.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen: