Twee nieuwe bacheloropleidingen in Den Haag verkennen cruciale maatschappelijke thema's

De Universiteit Leiden breidt haar onderwijsaanbod in Den Haag uit met twee Nederlandstalige bacheloropleidingen: Economie & Samenleving en Cybersecurity & Cybercrime. De studies spelen in op actuele maatschappelijke vraagstukken en bieden studenten de kans om verschillende vakgebieden te combineren om complexe problemen op te lossen.

Bachelor Economie & Samenleving

De bachelor Economie & Samenleving is een gezamenlijk initiatief van de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Studenten combineren economie met politieke wetenschappen en rechten, waardoor ze vanuit diverse perspectieven de meest urgente economische en maatschappelijke uitdagingen – denk aan klimaatverandering en AI –  leren begrijpen. Deze combinatie is uniek in Nederland.

De locatie in Den Haag is daarbij van cruciaal belang. Den Haag, als politieke hoofdstad van Nederland, biedt directe toegang tot beleidsmakers, internationale organisaties en bedrijven. Studenten kunnen hun theoretische kennis direct koppelen aan de praktijk. Ze krijgen colleges van experts van ministeries en gaan op werkbezoek. Zo ontwikkelen studenten zich tot moderne economen die strategisch kunnen opereren in een complexe juridische en politieke context.

Bachelor Cybersecurity & Cybercrime

‘De bachelor Cybersecurity & Cybercrime, aangeboden door de Faculteit Governance and Global Affairs in samenwerking met de faculteiten Wiskunde & Natuurwetenschappen en Rechten, richt zich op het groeiende belang van digitale veiligheid en de bestrijding van digitale criminaliteit. Het interdisciplinaire karakter van deze opleiding combineert technologie, recht, criminologie en beleid. Hierdoor worden studenten opgeleid om cyberdreigingen en digitale criminaliteit vanuit verschillende invalshoeken te benaderen.

Den Haag is een logische keuze voor deze studie, aangezien de stad internationaal bekendstaat als centrum voor vrede, recht en veiligheid. Met organisaties als Europol en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) gevestigd in de stad, biedt Den Haag volop mogelijkheden voor studenten om kennis te maken met de bestrijding van cybercriminaliteit en digitale veiligheid. Dankzij gastcolleges van professionals en werkbezoeken aan relevante instellingen, krijgen studenten actuele inzichten en leren ze direct van experts in het veld.

Dynamische start in het Spuigebouw

De eerste studenten van beide opleidingen starten op 1 september 2025. Begin 2026 gaan zij gebruik maken van het nieuwe Spuigebouw, een modern onderkomen van de Universiteit Leiden op een steenworp afstand van het Binnenhof.  Met dit nieuwe gebouw heeft de Haagse campus van de Universiteit Leiden vijf locaties in het centrum van de stad, dichtbij het politieke en bestuurlijke hart van het land.

Den Haag: een unieke leeromgeving

Het vakoverstijgende karakter van beide opleidingen wordt versterkt door de ligging in Den Haag, waar studenten in contact komen met nationale en internationale instellingen. Dit geeft ze de kans om theorie en praktijk te verbinden en een bijdrage te leveren aan de oplossing van actuele maatschappelijke en technologische uitdagingen.

Kortom, de nieuwe bacheloropleidingen Economie & Samenleving en Cybersecurity & Cybercrime zijn diep verweven met de actualiteit en bieden een breed perspectief op de wereld van morgen. Met Den Haag als thuishaven en het nieuwe Spuigebouw als uitvalsbasis, zijn er voor de studenten unieke mogelijkheden.