Universiteit Leiden

nl en

Vernieuwd ECOLe: één ondersteuningspunt voor (bijna) al je vragen over onderwijs- en docentontwikkeling

ECOLe breidt uit. Vanaf 4 november kun je er ook terecht voor vragen over BKO, didactiek, onderwijsvernieuwing en docentontwikkeling.

ECOLe was tot op heden vooral gericht op online onderwijs. Voor andere vragen moest je als docent naar andere afdelingen. Als docent was het daardoor soms lastig te bepalen wat de juiste plek voor een vraag was. In overeenstemming met het Facultair Strategisch Plan is daarom besloten ECOLe te verbreden. Ook de naam heeft een kleine verandering ondergaan. Van ExpertiseCentrum Online Leren naar ExpertiseCentrum Onderwijs en Leren. 

Geïntensiveerde samenwerking

Anna Benjamins werkt als onderwijskundig adviseur ICT en onderwijs voor ECOLe. ‘In de praktijk werkten we achter de schermen al veel samen met alle onderwijsondersteunende diensten’, vertelt ze. ‘Als iemand een vraag had die zowel voor ECOLe als een andere afdeling relevant was, zochten we elkaar op. Die samenwerking gaan we nu intensiveren. Het ‘nieuwe’ ECOLe beantwoordt docentvragen én informeert docenten op het gebied van (online) didactiek, cursusontwerp, onderwijstools, docentbijeenkomsten, onderwijsinnovatie, toetsen & beoordelen en BKO.  Door het gebruik van één functionele mailbox, ecole@hum.leidenuniv.nl, kunnen docenten ons makkelijker bereiken.Op 4 november wordt bovendien de opvolger van de de website FGW Onderwijs gelanceerd, de nieuwe naam is: ECOLe: docentenplatform FGW. Deze website is geactualiseerd en beter gestructureerd, waardoor je als docent eenvoudiger kunt vinden wat je zoekt. Vanaf 4 november vind je de vernieuwde website op https://www.universiteitleiden.nl/ecole 

Auke Ruhe was als projectleider betrokken bij de vernieuwing. ‘Vroeger moest je eerst bedenken of het verstandig was om digitaal te toetsen, waarna je op een andere plek moest vragen om je toets te digitaliseren’, schetst hij. ‘De afgelopen periode hebben we hard gewerkt met afgevaardigden van andere afdelingen om één toegangspunt te creëren om dit soort vraagstukken in behandeling te nemen.  Voor docenten zorgt deze wijziging voor een vereenvoudiging, terwijl deze nieuwe aanpak ons als voordeel biedt dat we een interne kennisbank kunnen opbouwen. Alle informatie die nu op verschillende plekken staat, brengen we daar bij elkaar, zodat we vragen zo efficiënt mogelijk kunnen afhandelen.’

Ondersteuning door ECOLe en OSZ

Naast ECOLe houdt de afdeling OSZ zich ook bezig met onderwijsondersteuning. Voor welke vragen kun je ECOLe terecht en welke zaken ondersteunt OSZ? 

  • Binnen ECOLe richten we ons op didactische en toetskundige ondersteuning, onderwijsontwerp en innovatie.
  • Voor praktische zaken rondom onderwijsorganisatie kun je bij OSZ terecht. Denk aan vragen over cursusinschrijvingen, roostering, studieadvies of cijferregistratie. 

Als je niet weet waar je terecht kunt, of als blijkt dat een andere afdeling je beter verder kan helpen zullen we je altijd goed doorverwijzen.

Betrokken docenten

Esther Op de Beek was als docent betrokken bij de vernieuwing. ‘Het is heel goed dat er docenten betrokken zijn om mee te denken over de functionaliteiten en processen. We hebben we steeds in overleg bekeken wat het beste, eenvoudigste, efficiëntste en werkbaarste is: zowel voor docenten die in hun onderwijspraktijk met vragen zitten of informatie nodig hebben, als voor de medewerkers die gezamenlijk zorgen voor de afhandeling en informatievoorziening. Belangrijk voor docenten vind ik bovendien dat ECOLe, waarmee veel docenten de afgelopen tijd uitstekende ervaringen hebben opgedaan, herkenbaar blijft.’ 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.