Welke vragen stel je aan een echte astronaut?

Je hebt nog heel even om over die vraag na te denken, want op woensdag 2 oktober komen twee echte astronauten naar de Leidse Instrumentmakers School. Dit bezoek is onderdeel van het hoogtepunt van NL Moonshot ’24, een evenement onder leiding van de Nederlandse astronaut André Kuipers. Studenten presenteren hun baanbrekende ideeën aan een jury van internationale astronauten. Zorg dat je erbij bent!

Met NL Moonshot ’24 wil André Kuipers studenten van het MBO, HBO en WO inspireren om grote, baanbrekende ideeën te ontwikkelen - ook wel ‘moonshots’ genoemd. Het doel is om studenten uit te dagen verder te denken dan ooit tevoren en innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe problemen op aarde en daarbuiten. Op 2 oktober presenteren alle teams hun ideeën tijdens pitchsessies in verschillende steden, voor een publiek van medestudenten en internationale astronauten.

In Leiden vindt het evenement onder andere plaats bij de Leidse Instrumentmakers School, in samenwerking met de Universiteit Leiden. Zij krijgen bezoek van astronauten Susan Helms en Bill McArthur.

Voor alle studenten die creatief kunnen denken

Het programma richt zich op Nederlandse studenten van alle opleidingsniveaus, ongeacht hun studierichting. Het maakte niet uit of hun studie direct gerelateerd is aan ruimtevaart of -technologie. Het draait om innovatie en creatief denken. Studenten konden individueel of in teams deelnemen. Ook studenten van de Leidse instrumentmakers School en de Universiteit Leiden doen mee. Deze teams presenteren woensdag op 2 oktober hun innovatieve ruimtevaartprojecten.

Van idee tot eindpresentatie

Van januari tot oktober 2024 werkten 100 studententeams samen met 100 astronauten aan hun ‘moonshot’-idee. Gedurende het jaar waren er diverse evenementen waar studenten hun ideeën verder konden ontwikkelen.

Kom langs, laat je verrassen door de creativiteit van jonge talenten en ontmoet echte astronauten die je kunnen inspireren om je eigen dromen waar te maken!

• 11:00 Opening
  • 11:05-11:45: Student pitches – elk team presenteert hun "moonshot" idee voor een jury van astronauten
  • 11:45 – 12.15: Q&A met de astronauten
  • 12.15: Presentatie over de space activities van het LiS

📅 Datum: Woensdag 2 oktober 2024
Tijd: 11.00 – 12.30

Locatie: Leidse instrumentmakers School, Einsteinweg 61, Leiden

🔗 Deelname: Gratis toegang. Registratie gewenst, geef je op via de aanmeldlink: https://forms.office.com/e/jRf1nTH7Ga

🎯 Voor wie: Studenten, docenten, professionals, en iedereen die geïnteresseerd is in innovatie en ruimtevaart.