Universiteit Leiden

nl en

Europese CLIL-gemeenschap verzamelt zich in Leiden

Onlangs verwelkomde het ICLON zo'n 75 collega's uit 15 Europese landen voor een bijeenkomst over Content and Language Integrated Learning (CLIL) in onderzoek en de praktijk. Gedurende deze week stonden leren, uitwisselen van ideeën en ontwikkelen van nieuwe tools centraal.

Grootschalige samenwerking

Het ICLON organiseerde twee evenementen namens het CLIL Network for Languages in Education (CLIL NetLE). CLIL NetLE is een internationaal netwerk van onderzoekers en docenten in 37 landen binnen en buiten Europa. Dit netwerk richt zich op het verkennen van twee- en meertalige disciplinaire geletterdheid en CLIL. De bijeenkomst in Leiden markeerde het midden van de vierjarige 'actie', gefinancierd door de COST Association (European Cooperation for Science and Technology) van de EU. Deze COST-acties zijn grote, internationale netwerken van onderzoekers en innovators, die financiering ontvangen om gezamenlijke, interdisciplinaire verkenningen uit te voeren om een bepaald gebied te bevorderen.

Het eerste evenement in Leiden bestond uit twee dagen werkvergaderingen. Hierin maakten 35 afgevaardigden uit 12 verschillende landen de balans op van het werk van het netwerk in de twee jaar sinds de oprichting. Ook keken zij vooruit op de tweede helft van de vierjarige financieringsperiode. Nieuwe projecten werden ontworpen en allianties gevormd, wat veelbelovend is voor de tweede helft van de financieringsperiode.

Van theorie naar praktijk

Het tweede deel van de week stond in het teken van lesgeven en professionele ontwikkeling, met de eerste CLIL NetLE Teacher Training School. Dit evenement bracht meer dan 50 Nederlandse en internationale leraren en lerarenopleiders samen. Na een inleiding tot CLIL NetLE door Ana Llinares van de Universidad Autónoma de Madrid, en tot disciplinaire geletterdheid door Tarja Nikula van de Universiteit van Jyväskylä, verkenden de deelnemers het concept van Cognitive Discourse Functions (CDF's) en hun implicaties voor het onderwijzen van vakinhoud via een extra taal.

Deelnemers kregen tijdens een bezoek aan Wolfert Bilingual, een van de grootste en oudste tweetalige Nederlands-Engelse scholen van Nederland, volop gelegenheid om het geleerde in de praktijk toe te passen. Tegen het einde van de week hadden de deelnemers en trainers een schat aan hulpmiddelen voor lesgeven en professionele ontwikkeling geproduceerd.

Nieuwe perspectieven

De Training School werd afgesloten met een inspirerende sessie door Fred Janssen en Tessa Mearns van het ICLON. Zij onderzochten de relatie tussen disciplinaire geletterdheid – de manieren waarop we denken en communiceren in een vakgebied – en de perspectiefgerichte benadering. Daarbij werd de Engelstalige versie van de perspectievenkaarten gepresenteerd, die al bekend zijn bij de Nederlandse volgers van het ICLON. De conclusie? Deze twee concepten zijn wellicht twee kanten van dezelfde medaille. Meer informatie hierover lees je op het ICLON Research Blog van Tessa Mearns.  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.