Universiteit Leiden

nl en

Inzichten rondom AI in het juridisch onderwijs

Op donderdag 24 oktober vond in het KOG het symposium “AI in het juridisch onderwijs” plaats. Dit evenement bracht onderwijsprofessionals samen om de rol van kunstmatige intelligentie (AI) binnen het juridische onderwijs te bespreken. Tycho de Graaf, hoogleraar Technologie en Privaatrecht, leidde als dagvoorzitter het plenaire programma, en sprak over het toenemende belang van AI binnen het onderwijs. Hij benadrukte dat AI, mits docenten studenten daar goed in begeleiden, kan bijdragen aan het leren van belangrijke vaardigheden.

Tycho de Graaf

Perspectief van de student

Ingeborg Breel, student-assistent bij ICTO, gaf inzicht in hoe studenten AI-technologieën zoals large language models (LLM’s) kunnen (en al veelvuldig) benutten. Zij ervaart dat AI ondersteunend werkt door te helpen met structureren en samenvatten. Het mag echter nooit de inhoud overnemen, want naast hallucinerende (incorrecte) teksten, is het niet de bedoeling dat schrijfvaardigheden en het kritisch denken van studenten worden vervangen. Ingeborg werkt bijvoorbeeld wel met Magic it down:  een groot vraagstuk in overzichtelijke stappen uiteenzetten.

Workgroup AI in Education

Manuel Galdames (LLInC) presenteerde de voortgang van de universiteitsbrede werkgroep “AI in Education.” Naast ondersteuning en praktische hulpmiddelen om AI effectief toe te passen in het onderwijs, zoals storytelling, quizzen en activerende werkvormen, zijn er uitdagingen op het gebied van privacy, ethiek en het waarborgen van (juridische) leerdoelen. De werkgroep onderzoekt hoe AI binnen verschillende faculteiten kan worden ingezet en welke richtlijnen nodig zijn voor verantwoord gebruik. De richtlijnen worden in december 2024 verwacht. In de tussentijd kunnen docenten naar het teachingsupport platform van de universiteit voor houvast rondom het gebruik van ChatGPT.

Lezing

Alexander de Wit en Femke Klav bespraken hoe het huidige academische klimaat studenten aanmoedigt om AI-tools te gebruiken. Door beperkte contacturen en toegenomen prestatiedruk, voelen studenten zich genoodzaakt AI in te zetten om efficiënt te studeren. Ze benadrukten dat universiteiten duidelijke kaders moeten stellen om studenten te leren zelf antwoorden te formuleren en kritisch na te blijven denken.

Highlights uit de breakout sessies

Tijdens de breakout-sessies gepresenteerd door Pien Leeuwenburgh (LLInC), Erwin Veenstra, Marco Correa Perez (LLInC) en Jeroen Leijen (ICT-O), gingen deelnemers in kleinere groepen dieper in op specifieke thema’s. Hieronder enkele inzichten.

  • Er werd besproken hoe AI werkgroepen en colleges toegankelijker en interactiever kan maken, mits de leerdoelen in gedachten worden gehouden. Wat wil je testen bij de student? Pas daar de vorm op aan. Belangrijk is om ook de beoordelingsmethode aan te passen; vermijd kennisvragen, standaardconclusies, essays schrijven en dergelijke bij thuisopdrachten.
  • Een LLM voorspelt tekst op basis van data en doet dat niet met 100% nauwkeurigheid (hallucinaties).
  • Probeer AI-tools zoals: Chatgpt, NotebookLM, Copilot, Moondream en Whisper. Dan weet je wat het voor jou als docent kan betekenen maar ook voor een student.

Conclusies

In de plenaire discussie kwamen enkele conclusies naar voren:

  • AI kan bijdragen aan het leerproces van de student en docent door onder meer structuur te bieden, samen te vatten, ideeën te bedenken, afbeeldingen te creëren en als inspiratiebron te dienen.
  • Het is belangrijk duidelijke grenzen en richtlijnen te stellen voor verantwoord gebruik van AI. Een universitair kader is hier nodig. Fijn dat dit in de maak is.
  • De faculteit doet er goed aan om AI in de curriculumopbouw en het onderwijs te verwerken en er is onder de docenten ook behoefte voorbeelden en ervaringen uit te wisselen.
  • De jurist van de toekomst moet met AI kunnen omgaan zoals met een wetboek. Het is niet meer uit het werkveld weg te denken.
  • Docenten doen er goed aan om te experimenteren met AI-tools zoals ChatGPT of Copilot om te herkennen hoe het naast efficiëntie in eigen werk ook studenten helpt.

De vraag of docenten slimmer moeten zijn én blijven dan AI om de juistheid van door AI gegenereerde informatie te kunnen beoordelen, bleef resoneren tijdens de borrel onder de aanwezigen. Met de snelle ontwikkeling die AI doormaakt, zullen we dit symposium waarschijnlijk herinneren als het moment waarin we ons (nog meer) bewust werden dat AI ons werk, ons onderwijs en onze samenleving enorm zal beïnvloeden en zochten naar manieren dat in goede banen te leiden.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.