Protesteren in Den Haag en tóch je college verzorgen? Drie tips
Op maandag 25 november om 13.00 uur protesteren medewerkers en studenten van hoger onderwijsinstellingen op het Malieveld tegen de aangekondigde bezuinigingen. Hoe zorg je ervoor dat jij en je studenten hier ook bij kunnen zijn als je op dat tijdstip eigenlijk college moet geven, en je deze les niet kunt of wil laten vervallen?
Wellicht heb je als docent al veel ervaring met het bedenken van alternatieve vormen van lesgeven, zeker met de coronaperiode in het achterhoofd. Voor wie toch behoefte heeft aan overzicht zetten we, met hulp van het Leiden Learning & Innovation Centre (LLInC), hierbij wat tips en handige links op een rij. Zo kun je voor maandagmiddag bijvoorbeeld de technieken van Blended Teaching gebruiken, maar dan toegepast voor een ‘noodgeval’.
Het CvB en decanen steunen het protest in Den Haag en zijn ook zelf aanwezig. Zowel de omvang als de onzekerheid die de plannen met zich meebrengen voor de onderwijssector vinden zij volstrekt onverstandig en onverantwoord. De kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek komt in gevaar. Met een hoge opkomst op 25 november kunnen we deze boodschap met elkaar ondersteunen. Om extra werkdruk en studiedruk te voorkomen, kiezen het CvB en de faculteitsbesturen er bewust voor om geen onderwijsvrije middag af te roepen voor de hele universiteit. Lees hier welke uitgangspunten zijn gedeeld met studenten en medewerkers over onderwijs op maandagmiddag.
Tip 1: Neem het college van te voren op
Allereerst: controleer je archief met video-opnames als je deze hebt, bijvoorbeeld via weblectures van Mediasite. Misschien heb je heel toevallig nog een bruikbare video-opname van een eerder jaar? Zo niet, maak dan gebruik van Kaltura Capture om een video op te nemen. Het is verstandig om kortere clips van 6 tot 12 minuten te onderbreken met een interactieve oefening, zoals een korte vraag. Daar kun je WooClap voor gebruiken. Op deze manier blijven je studenten ‘bij de les’, en hoef je bovendien niet alles in één keer op te nemen.
Je hoeft niet altijd in beeld te zijn, maar kunt je verhaal ook inspreken met je Powerpoint-slides op het scherm. Misschien vind je het fijner om het college op te nemen als podcast. Of hou het college wat korter, met in plaats daarvan een extra artikel om te lezen.
Meer tips voor het maken van video’s en podcasts vind je in de video toolkit.
Tip 2: Schrijf literatuur voor met een discussieopdracht
Je kunt studenten over stellingen laten discussiëren in Brightspace, met extra verdieping via FeedbackFruits. Je kunt ook gebruik maken van FeedbackFruits om studenten samen vragen over een artikel te laten annoteren in de comments. Deze optie heet Interactive Document. Studenten kunnen zelf bepalen op welk tijdstip ze deelnemen, natuurlijk wel met een bepaalde deadline. Zo is deze vorm van asynchroon werken flexibel voor iedereen.
Tip 3: Verzet het college toch naar een ander moment
Vooral als het om kleine groepen gaat, is dit misschien de makkelijkste oplossing, zeker als je college al is voorbereid. Maar bedenk wel dat dit ook de meeste werkdruk oplevert voor jezelf én voor je studenten, omdat het dan boven je hoofd blijft hangen, je met elkaar op zoek moet gaan naar een nieuw tijdstip, een nieuwe ruimte moet boeken etc.
Bonustip: Vraag om hulp
Elke faculteit heeft een eigen supportafdeling om jou verder te helpen, ook bij het opnemen en verspreiden van video’s en podcasts. Verder onderhoudt LLInC de website Teacher Support, vol tips en informatie.
Handige platforms & contactpersonen per faculteit
Bannerfoto: Rob Dorresteijn