Trein of vliegtuig? Onderzoek brengt reisvoorkeuren Leidse wetenschappers in kaart
Zou je bij je volgende reis voor het werk eerder de trein nemen dan het vliegtuig als je eerste klas mag reizen? Voor veel wetenschappers aan de Universiteit Leiden is het antwoord ja. Dit blijkt uit onderzoek naar beweegredenen van wetenschappelijk personeel om de trein te verkiezen boven het vliegtuig.
Het onderzoek is begin 2024 in de vorm van een online enquête uitgevoerd door het Behavioural Insights Team (BIT). Dit is een onderzoeksteam binnen het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden. Het centrale duurzaamheidsteam van de Universiteit Leiden was de opdrachtgever en de enquête is ingevuld door 100 wetenschappelijk medewerkers.
Uit de resultaten bleek dat de trein gemiddeld genomen de voorkeur had bij reizen over middellange afstand (5 uur en 50 minuten met de trein of 1,5 uur met het vliegtuig). Daarnaast waren deelnemers meer geneigd de trein te nemen wanneer:
- een eersteklasticket als de standaard keuze was ingesteld;
- de totale tijdsduur voor vliegen werd aangegeven, inclusief de tijd voor de procedures op het vliegveld en de reistijd van het vliegveld naar het stadscentrum op de bestemming.
Ongeveer de helft van de deelnemers gaf daarnaast aan dat hulp bij het boeken hen zou motiveren om de trein te nemen. Ze hadden behoefte aan hulp bij het kiezen van de beste route en bij het boeken van het ticket, en aan informatie over voorzieningen in de trein zoals de aanwezigheid van wifi en stopcontacten.
Duurzaam reizen voor het werk bij de Universiteit Leiden
De Universiteit Leiden streeft naar een 65% lagere CO2-voetafdruk in 2030 en een 95% lagere CO2-voetafdruk in 2050 (ten opzichte van 1990, het referentiepunt). Dit betekent ook zo duurzaam mogelijk reizen.
Aan de Universiteit Leiden is reizen per trein de norm voor bestemmingen die binnen zes uur per spoor bereikbaar zijn en voor treinreizen onder de 500 kilometer. Voor langere treinreizen (verder dan 500 kilometer of meer dan zes uur reizen) kun je een eersteklas-treinticket of een slaapplaats in een nachttrein boeken.
Om dienstreizen met de trein in plaats van vliegen verder aan te moedigen, is er ook een interactieve travelmap. De kaart toont de reistijd per spoor naar verschillende Europese bestemmingen, het aantal overstappen en de beschikbaarheid van een nachttrein. De aangegeven reistijd per vliegtuig is inclusief de reistijd van Leiden naar Schiphol en van het vliegveld op de bestemming naar het stadscentrum. Met deze tijdsweergave worden de resultaten van het onderzoek door het BIT in de praktijk gebracht.
De travelmap is een project van het Leiden University Green Office en het centrale duurzaamheidsteam.
Duurzaamheid is een van de lopende ontwikkelingsthema's van de universiteit voor 2022-2027. Samen werken we aan een duurzame werk- en studeeromgeving, het integreren van duurzaamheid in ons onderwijs en het uitvoeren van duurzaamheidsonderzoek binnen verschillende faculteiten en vakgebieden. Kom meer te weten over de manier waarop we bijdragen aan een duurzame toekomst.
Foto: Jürgen via Pixabay