AI in onderzoek en onderwijs: Inspiratie en samenwerking tijdens eScience-event
Hoe kun je AI inzetten voor je onderzoek, en hoe kunnen nieuwe digitale technologieën bijdragen aan onze faculteit? Kunnen de experts die we in huis hebben hierbij helpen? Daar ging het over tijdens het eScience-event op dinsdagmiddag 10 december. Hieronder de belangrijkste uitkomsten.
Joost Batenburg leidde de middag over eScience in, een middag over onderzoek met gebruik van digitale technologieën zoals AI. Als hoogleraar Informatica doet hij onderzoek naar AI, en dan vooral op het gebied van Imaging. Joost is als programmadirecteur van het interdisciplinaire onderzoeksprogramma Society, Artificial Intelligence and Life Sciences (SAILS) ook universiteitsbreed met het onderwerp bezig. Vandaag wil hij onderzoekers van onze faculteit met elkaar verbinden. ‘Het is belangrijk dat collega’s hun weg weten in de wereld van AI, ook de collega’s die er niet in zijn opgeleid.’
Onderzoekers ondersteunen op het gebied van AI
Hoofd Academische Zaken Pieter Schipper heeft de middag mede georganiseerd. Vanuit zijn functie vindt hij eScience een belangrijk onderwerp. ‘We zien dat AI heel belangrijk gaat worden en willen onze onderzoekers daarbij alvast ondersteunen.’
Na korte praatjes door vier experts – naast Joost waren dat Roeland Merks, Thomas Bäck en Gerard van Westen – verdeelden de aanwezigen zich over vier tafels, met elk hun eigen expert.
Veel interesse in het gebruik van AI voor onderzoek
Waarover ging het die middag? Iedereen was toch vooral benieuwd naar de mogelijkheden voor het eigen vakgebied. Verder is er de wens om AI mee te nemen in ons onderwijs, om studenten en promovendi bewust te maken van zowel de mogelijkheden als de risico’s. Behoefte aan een duidelijk universitair beleid is er ook. Er waren ook al ideeën over gezamenlijke subsidie-aanvragen.
De risico’s van AI
Zorgen waren er ook. Hoe is het om student of promovendus te zijn in deze veranderende wereld? En hoe kun je als wetenschapper integer onderzoek doen met AI? Je wilt immers zelf als mens en zeker als wetenschapper de controle houden over je data. En dan de milieu-impact van AI. Hoe gaan we daarmee om?
Dit was een goede start. De behoefte aan informatie en kennisuitwisseling tussen onderzoekers uit de verschillende instituten is er zeker, zo gaven de deelnemers aan. Hou de facultaire agenda en nieuwsbrief in de gaten voor het vervolg.