Esther Op de Beek en Stijn Bussels van start als nieuwe OD en WD van LUCAS: ‘Communicatie met medewerkers staat voorop’
Instituut LUCAS heeft zowel een nieuwe wetenschappelijk directeur als een nieuwe onderwijsdirecteur. Stijn Bussels en Esther Op de Beek zijn beiden bij de start van het collegejaar begonnen in hun nieuwe functies.
‘In de zomer hebben we al wel kunnen meekijken met het managementteam’, vertelt Bussels. ‘Dat was prettig, want we hebben door de bezuinigingen weinig inlooptijd.’
Net als de rest van de faculteit heeft het LUCAS te maken met een begrotingstekort voor de volgende jaren. In de eerste planvorming is sprake van bezuinigingen die ook betrekking hebben op opleidingen van het LUCAS. ‘Als opleidingsvoorzitter van Nederlandse taal en cultuur voelde ik me al sterk betrokken bij het instituut’, zegt Op de Beek. ‘De plannen om het onderwijsportfolio duurzamer te maken, betekenden ook dat de onderwijsdirecteur een meer inhoudelijke rol zou krijgen. Ik heb veel ervaring met beleidsagenda’s en dan met name de menselijke kant daarvan, dus ik vond het fijn om me aan deze taak te verbinden.’
Contact met medewerkers
Zowel Bussels als Op de Beek benadrukt dat hun focus de komende jaren zal liggen op de LUCAS-medewerkers. ‘Ons grootste werk is om de communicatie met de medewerkers open te houden’, zegt Bussels. ‘Dat betekent dat wij vertellen wat we weten over de bezuinigingen, maar ook dat we het faculteitsbestuur vertellen wat er leeft bij onze medewerkers. Op dit moment zijn we daarvoor alle bestaande gremia aan het opdrijven, van de instituuts- en adviesraad tot het leidinggevendenoverleg.’
‘Ik ben begonnen met inloopspreekuren’, vult Op de Beek aan. ‘Dat is fijn voor mensen die hun hart willen luchten of een vraag willen stellen, maar ook voor mij. Juist in deze tijd is het belangrijk om de expertises en wensen van mensen goed te leren kennen. Ik roep iedereen dan ook op om vooral langs te komen. We zijn een groot instituut met een divers onderwijsportfolio dat de komende tijd aardig wat gepuzzel zal vragen. Dan is het extra belangrijk om van iedereen te weten wat ze kunnen en willen, ook als dat niet op de website staat.’
Maatschappelijke vraagstukken
De verwevenheid van onderwijs en onderzoek zal bij deze puzzel belangrijk blijven. Op de Beek: ‘Een duurzaam onderwijsportfolio betekent ook een gedragen onderwijsportfolio en ik denk dat er wat dat betreft kansen liggen in onderzoek: in waar we binnen LUCAS gezamenlijk voor staan. Ik wil graag samen met de medewerkers kijken wat we vinden dat er echt in het onderwijsprogramma thuishoort. Niet elk onderzoeksproject van elke individuele medewerker kan een hele cursus beslaan, maar het doel moet blijven om studenten in aanraking te brengen met de laatste stand van zaken in het onderzoek. Op het terrein van een groot maatschappelijk vraagstuk als laaggeletterdheid hebben wij bijvoorbeeld veel expertise in huis, van tekstbegrip tot multimodale of digitale geletterdheid. Rondom zo’n onderwerp zouden we ons sterker gezamenlijk kunnen verenigen en profileren.’
Waarden van het instituut
‘We merken sowieso dat er een roep ontstaat waar we precies voor staan’, zegt Bussels. ‘Onder mijn voorganger Sybille Lammes zijn veel dwarsverbanden in het instituut gelegd. Bij ons hoort klassiek niet automatisch bij klassiek en vroegmodern bij vroegmodern, maar wordt interdisciplinair en methodisch vernieuwend gewerkt. Daarnaast zijn we een enorm warm instituut, wat Esther en ik al hebben gemerkt door de wijze waarop we zijn ontvangen door het managementteam en het instituutsbureau. Ook in de zeer positieve visitatie die we onlangs hebben gehad, werd deze warmte opgemerkt. Dat willen we natuurlijk zo houden, maar we zullen meer dan voorheen moeten vechten voor zaken die we als vanzelfsprekend beschouwden, zoals de waarde van kunst en kennis.
Op initiatief van Geert Warnar en Christoph Pieper zijn we daarom aan het kijken welke kernwaarden uit onze visie we koste wat kost overeind moeten houden. Wij proberen dat zo goed mogelijk te faciliteren door alle medewerkers op de hoogte te stellen en te zorgen dat het faculteitsbestuur deze boodschap duidelijk hoort, zodat de bezuinigingen de problemen echt oplossen en we zo snel mogelijk weer kunnen gaan bouwen.’