Universiteit Leiden

nl en

‘We willen een gezonde organisatie zijn en dat doen we met elkaar’

Een plek om met plezier te werken en studeren. Dat staat in ons strategisch plan en daar werken we op onze faculteit hard aan. Elice Schöne is als hoofd HR betrokken bij het programma Leiderschap, erkennen en waarderen. Wat houdt dat in, en hoe heeft het betrekking op jou? Zeven vragen aan Elice.

Wat houdt het programma in?
‘Als FWN willen we een aantrekkelijke werkgever zijn. Daarom zijn we binnen dit programma aan de slag gegaan om onze personeelsprocessen beter, transparanter en duidelijker te organiseren. Hoe word je van universitair docent een universitair hoofddocent? Welke doorgroeimogelijkheden zijn er als niet-wetenschappelijk medewerker? En wat is er beschikbaar aan trainingen en loopbaancoaching? Het is belangrijk dat dit soort dingen duidelijk zijn voor medewerkers.’

Hoe pakken jullie dat aan?
‘Allereerst willen we in kaart brengen wat er is. We zijn begonnen met consultatierondes onder het wetenschappelijk personeel (WP) in alle instituten. Dat betekent dat we inventariseren hoe zaken georganiseerd zijn, hoe carrièrepaden lopen en we vragen medewerkers hoe zij de huidige processen ervaren. We interviewen ook de instituutsbesturen. Volgend jaar gaan we aan de slag met het ondersteunend personeel (OBP). Wat voor nu opvalt is dat er best grote verschillen zijn tussen de instituten.’

Is het dan straks in alle instituten hetzelfde georganiseerd?
‘We willen binnen onze faculteit één duidelijk basisproces dat voor iedereen hetzelfde is. De instituten kunnen de uitvoering daarvan naar eigen smaak inrichten. Het is fijn als we als faculteit processen duidelijk en transparant georganiseerd hebben, zodat medewerkers weten wat er beschikbaar is aan trainingen, loopbaancoaching en groeimogelijkheden en daar gemakkelijk gebruik van kunnen maken.’

Het programmateam: v.l.n.r. Paul de Hoog, Elice Schöne, Maaike Barkema, Marcellus Ubbink, Leontine Heisen
Het programmateam: v.l.n.r. Paul de Hoog, Elice Schöne, Maaike Barkema, Marcellus Ubbink, Leontine Heisen. Meer weten over het programma? Klik op de foto.

En hoe past leiderschap daarin?
‘Leidinggevende zijn is ook een vak, en daar heb je trainingen voor nodig. Daarom hebben we nu bijvoorbeeld een leiderschapsladder ontwikkeld met daarin heel duidelijk welke opleidingen er zijn per leidinggevende rol. En persoonlijk leiderschap is zeker zo belangrijk. Dat betekent onder andere dat je als medewerker zelf de verantwoordelijkheid neemt voor je persoonlijke ontwikkeling. Het is goed om daarover het gesprek te voeren samen met je leidinggevende. Daarom is er nu GROW, om alle medewerkers daarin te ondersteunen.’

Wanneer is het klaar?
‘Het programma is na de zomer gestart en loopt dit academisch jaar. We willen voor de zomer een advies aanbieden aan het faculteitsbestuur met daarin implementatievoorstellen voor de talentontwikkeling van ons wetenschappelijk en ondersteunend personeel.’

'Ik hoop dat praten over persoonlijke ontwikkeling iets wordt waar we plezier in hebben'

Wat hoop je dat jullie met dit programma bereiken?
‘Ik hoop dat er straks een goed basisproces ligt waar een duidelijk lijn in zit. Ik hoop daarbij dat alle instituten daarop aansluiten, in lijn met de strategie van de faculteit. We horen bij elkaar, en we moeten het samen doen. Want we willen een gezonde organisatie zijn die zijn doelen haalt.

Het gesprek met elkaar voeren is dan ook heel belangrijk. Ik hoop dat dat een gewoonte wordt, iets waar we plezier in hebben. Want het gaat over jou, over jouw ontwikkeling. Dat moet iets positiefs zijn, niet iets dat je één keer per jaar afvinkt.’

Is dat een oproep aan alle collega’s?
‘Mijn oproep is toch vooral: maak tijd om over jezelf en je werkplezier na te denken. Wat heb jíj nodig om lekker te kunnen werken? Bespreek dat met je leidinggevende én kom vooral naar een van de consultaties. Voor het OBP gaan we die nog organiseren. Als je iets wilt vinden over hoe we dit proces inrichten, doe dan nu mee aan het gesprek!’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.