‘Bij een noodsituatie weet ik precies wat ik moet doen’
Al meer dan 25 jaar zet Christiaan Pen zich in voor de faculteit, als instrumentmaker én als bedrijfshulpverlener (bhv’er). Hoe is het om op die manier tijdens crisissituaties klaar te staan voor je collega’s? Vijf vragen aan Christiaan.
Waarom ben je bhv’er geworden?
‘Naast mijn werk als instrumentmaker ben ik al meer dan 25 jaar actief als bedrijfshulpverlener. Bij de zeeverkenners van de scouting leerde ik de basis van hulpverlenen en ontdekte ik hoe waardevol het is om te weten wat je moet doen in een noodsituatie. De Fijnmechanische Dienst waar ik werk is ook een dienstverlenende afdeling; en dat helpen van mensen zit in mijn aard. Inmiddels is het een automatisme geworden: zodra mijn pieper gaat, sta ik meteen paraat.
Mijn werkzaamheden als bhv’er zijn divers. Ik verleen eerste hulp, werk met adembescherming, voer kleine brandweertaken uit en treed op als ploegleider. In die laatste rol stuur ik een team bhv’ers aan wanneer er een melding binnenkomt.’
Wat gebeurt er als er een melding binnenkomt?
‘Als mijn pieper afgaat, laat ik mijn werkzaamheden direct liggen. Alle opgeroepen bhv’ers verzamelen zich vervolgens bij het verzamelpunt aan het einde van de E-vleugel, vlakbij de FMD. Omdat ik er vaak als een van de eersten ben, neem ik meestal de rol van ploegleider op me.
Als ploegleider houd ik het overzicht, stuur ik de bhv’ers aan en heb ik contact met betrokkenen. De melding bevat vaak weinig details. Daarom neem ik contact op met de receptie, die de melding heeft ontvangen en vaak meer informatie heeft. Op basis daarvan maken we een inschatting van wat nodig is.
Bij een relatief klein incident, zoals een snee in een vinger, hoeven niet alle 65 bhv’ers actief ingezet te worden. Toch worden ze bij elke melding opgeroepen en verzamelen ze zich. Totdat duidelijk is wat er aan de hand is en welke hulp nodig is, blijven alle bhv’ers stand-by.’
Wat is een van de meest indrukwekkende incidenten die je hebt meegemaakt?
‘In december was er een incident met een gemorste chemische stof. Dat was best bijzonder. Wat was er nou precies gebeurd en wat was de omvang van het incident? Het was spannend en tegelijkertijd leerzaam om te zien hoe zo’n incident zich ontwikkelt en hoe belangrijk onze rol daarin is. Niet alleen bij het verlenen van hulp aan de getroffen collega, maar vooral ook bij het veilig houden van de andere collega’s en studenten in het gebouw. Uiteindelijk bleef de impact gelukkig beperkt. Wat dat betreft is het ook een bijzondere plek om bhv’er te zijn; er gebeuren hier heel veel verschillende dingen.
Daarnaast maken we regelmatig situaties mee met mensen die verward gedrag vertonen, zoals studenten met autisme of paniekaanvallen. Dit vraagt veel van onze sociale en communicatieve vaardigheden, omdat fysieke hulp vaak niet direct nodig of mogelijk is. In zulke gevallen is het belangrijk om de persoon te kalmeren en te ondersteunen. Meer kun je meestal niet doen.’
‘Wat dat betreft is het ook een bijzondere plek om bhv’er te zijn; er gebeuren hier heel veel verschillende dingen.’
Hoe blijven jullie als bhv’ers up-to-date?
‘Wij volgen vier keer per jaar uitgebreide trainingen om onze EHBO-vaardigheden te onderhouden. Daarnaast zijn er aanvullende trainingen, zoals voor het gebruik van adembescherming (ademlucht). In totaal zijn er zo’n zes trainingsmomenten per jaar. Zo blijven we scherp en goed voorbereid.
Ook de praktijk draagt bij aan onze paraatheid. Mijn pieper ging het afgelopen jaar negentig keer af, waarvan ongeveer veertig keer voor echte incidenten. Dit varieert van kleine verwondingen tot chemische ongelukken en brandmeldingen. Zelfs testmeldingen zorgen ervoor dat we direct in de startblokken staan.’
Heb je tips voor collega’s die niet bij de bhv zitten?
‘Zet het interne alarmnummer in je telefoon. Voor onze faculteit is dat 4444 via de vaste lijn. Bel je met je mobiele telefoon, gebruik dan 071-5274444. Via dit nummer bereik je de receptie, die vervolgens de bhv inschakelt. Zorg er ook voor dat je duidelijk meldt in welk gebouw en op welke locatie je je bevindt. Dit maakt het voor ons eenvoudiger om je snel te bereiken. De BHV is altijd sneller ter plaatse dan externe hulpdiensten en kunnen meteen handelen. Uiteraard kun je daarna zelf alsnog 112 bellen als dat nodig is, dan kunnen de overige bhv’ers de hulpdiensten buiten opvangen en naar het incident leiden.’
Ook bedrijfshulpverlener worden?
Wil jij je aanmelden als bhv’er? Je bent van harte welkom bij de ploeg!
Houd er wel rekening mee dat je, om je bhv-diploma te behouden, minimaal zes keer per jaar meedoet aan interne oefeningen. Dit kost je maximaal twaalf uur op jaarbasis. De oefeningen worden verspreid over een jaar aangeboden en je ontvangt ruim van tevoren een overzicht, zodat je ze kunt inplannen wanneer het jou uitkomt. Ook wordt er van je verwacht dat je regelmatig op locatie werkt. Vooral op de woensdagen en vrijdagen kan de universiteit meer bhv’ers gebruiken. Voor jouw inzet als bedrijfshulpverlener ontvang je jaarlijks een bruto vergoeding.
Enthousiast geworden, of wil je liever eerst meer informatie? Neem dan contact op met de bhv-coördinator van FWN of lees meer over bedrijfshulpverlening op de medewerkerssite.