Universiteit Leiden

nl en

Chatbot als bijlesdocent: ‘Kan studenten helpen leerdoelen te bereiken’

Sinds de introductie van ChatGPT is de tool mateloos populair bij studenten. Inmiddels is FGW bezig met de ontwikkeling van eigen bots die als ‘bijlesdocent’ zouden kunnen fungeren. In januari helpt product owner Julian van der Kraats van het ISSC bij een workshop over deze technologie aan geïnteresseerde FGW-docenten.

‘In de praktijk zien we dat studenten bots als ChatGPT gebruiken als een soort bijlesdocenten’, vertelt Van der Kraats. ‘Ze brainstormen ermee, doen bronnenonderzoek of verbeteren de structuur van een werkstuk, maar hebben ook de optie om zo’n bot hun werk te laten doen.’

Helpen, niet voorzeggen

Net als veel andere onderwijsinstellingen neemt de Faculteit Geesteswetenschappen daarom liever het heft in eigen hand. ‘Als we zelf een bot aanbieden, kunnen wij ook de system prompt schrijven, ofwel de opdracht die de bot onder water heeft’, legt Van der Kraats uit. ‘Daarmee kan je zorgen dat de bot niet het huiswerk maakt, maar studenten bijvoorbeeld in vraag-antwoordvorm triggert om tot het juiste antwoord te komen.’

Werkdruk schelen

Inmiddels is de faculteit een samenwerking aangegaan met SURF en Npuls om dergelijke bots tot stand te brengen. In januari volgt een eerste training voor geïnteresseerde docenten om hun eigen bot te programmeren. ‘Een goed geprogrammeerde bot beantwoordt 24/7 vragen van studenten. Dat kan veel werkdruk schelen’, vertelt Van der Kraats.

Bovendien is het instellen van een bot een relatief kleine moeite. ‘Large language models zijn getraind op zoveel data dat ze eigenlijk al heel veel weten over de inhoud van de cursus’, zegt Van der Kraats. ‘Als docent moet je alleen de specifieke informatie over het vak uploaden, waarna het ISSC kan helpen om de juiste system prompt te formuleren. Wat moeten studenten leren en hoe kan de bot daarbij helpen?’

Voorlichten

Wat dan nog rest, is studenten uitleggen waarom het handiger is om de bot van de universiteit te gebruiken. ‘Natuurlijk kunnen ze hun werk nog steeds door ChatGPT laten doen, maar uiteindelijk zijn ze hier om iets te leren’, zegt Van der Kraats. ‘Je kunt ze best vertellen dat deze bots ze daar beter bij helpen.’

Op het nieuwe experimentele EduGenAI-platform van SURF en Npuls kun je zelf chatbots configureren. Door achtergronddata toe te voegen, zoals cursusmateriaal, kunnen deze bots bijvoorbeeld als tutor fungeren en jouw studenten helpen bij het bestuderen van de cursusstof. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van dit AI-platform? Dan nodigen we je graag uit voor de lunchbyte op 16 januari van 12.15-13.45.  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.