Hoe breng je je onderzoek onder de aandacht? Een mediatraining helpt je op weg
Je wilt je onderzoek graag delen met de buitenwereld, maar hoe doe je dat? Zelf de pers benaderen of op social media berichten plaatsen, kan overweldigend lijken. Promovenda Elise Filius besloot daarom de training Academic Outreach te volgen.
Toen Elise Filius online deelnam aan de training Academic outreach: an introduction to sharing your research via social and conventional media, begon de eerste bijeenkomst met de vraag die haar zelf ook al een tijdje bezighield. De openingsvraag aan de deelnemers was namelijk: 'Wat houd je tegen om op sociale media te publiceren?' Sociale media bieden onderzoekers een krachtig platform om een breed publiek te bereiken. Toch schrikken velen ervoor terug om hun werk online te delen. Redenen variëren van angst voor negatieve reacties tot het idee dat het te tijdrovend is. Filius, promovendus bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie en het Europa Instituut, herkende deze dilemma’s, ook al publiceerde ze al wel op LinkedIn. Haar promotieonderzoek loopt ondertussen ten einde en het moment nadert om de buitenwereld tegemoet te treden met haar bevindingen.
'Ik wilde weten hoe ik dat het beste zou kunnen doen en de training hielp mij op gang', vertelt Filius. Belangrijk is volgens haar om je te realiseren dat hoe vaker je iets plaatst, hoe efficiënter je wordt. Het hoeft dus niet al te tijdrovend te zijn.
Vaardigheden voor elke onderzoeker
De training richt zich op praktische vaardigheden en strategisch inzicht. Je leert onder meer hoe je verschillende mediakanalen kunt gebruiken om je onderzoek te delen, welke delen van jouw onderzoek het meest interessant zijn om te delen en welk platform het beste bij je past. Zo biedt LinkedIn voor wetenschappers een professioneel netwerk en een doelgroep van andere professionals.
Ook leer je een heldere boodschap te formuleren. Het is essentieel om een korte en krachtige kernboodschap te hebben, zowel voor traditionele als sociale media. Je past je nieuwe kennis direct toe met praktijkoefeningen.
Het is ook belangrijk om te weten welke doelgroep je met je boodschap wil bereiken. Filius: 'Zijn dat vooral mensen uit de wetenschap of zijn dat ook mensen daarbuiten? Want als dat je voornaamste doelgroep is, dan is LinkedIn misschien weer minder geschikt. En dan kan je wellicht beter een ander platform kiezen.'
Andere platformen kunnen bijvoorbeeld Bluesky, Facebook of Instagram zijn. Daarmee bereik je een breder, algemeen publiek. X, voorheen Twitter, is ook een mogelijkheid, al raakt dit platform omstreden. Tegelijkertijd kan je ook denken aan het opnemen van een vlog of podcast.
Sociale veiligheid
Filius doet onderzoek op het terrein van het strafrecht en asielrecht. Door de politieke en maatschappelijke gevoeligheid van deze rechtsgebieden, leiden met name publicaties op social media gemakkelijk tot veel en uiteenlopende reacties. Dat maakte de training voor haar mede noodzakelijk: het onderwerp sociale veiligheid kwam ook aan bod. Een manier om hier mee om te gaan, zo blijkt tijdens de training, is de positieve kant te belichten van je boodschap. Als wetenschapper heb je bovendien het voordeel dat je een onderzoek achter de hand hebt. Je kunt daarop terugvallen wanneer je scherpe vragen of reacties krijgt. Bij stevige reacties helpt het dat je je boodschap gereed hebt en weet hoe je je wil opstellen. Wanneer je kiest voor een activistische stijl kun je dat ook eerder terugverwachten. Overigens kun je ondersteuning krijgen van het communicatieteam wanneer je veel negatieve reacties ontvangt.
Praktisch en toegankelijk
De cursus bestaat uit twee inhoudelijke sessies en biedt de mogelijkheid voor een één-op-één gesprek met de trainers. 'Het is dus geen enorme tijdsinvestering,' benadrukt Elise. 'Maar het levert waardevolle inzichten op. Ik ben nu zelfverzekerder en beter voorbereid op zowel sociale als traditionele media.'
Van vrees naar actie
De trainers lieten de deelnemers ook nadenken over de verschillen tussen traditionele media en sociale media en de wijze waarop ze daarop hun boodschap en strategie moesten aanpassen. Er bestaat onder veel onderzoekers de vrees dat de pers uit is op iets sensationeels dat verkoopt en dat je boodschap daardoor uit zijn verband kan worden getrokken. Filius: 'De training heeft mij geholpen om te gaan met deze vrees, doordat ik beter weet wat mijn strategie zal zijn en wat de beste aanpak is.'
Elise Filius raadt andere promovendi aan om de cursus te volgen, vooral degenen die nog weinig ervaring hebben met het delen van hun onderzoek. 'Het helpt om je werk onder de aandacht te brengen en drempels te overwinnen. De cursus biedt daarvoor praktische tips. Al met al geeft de training je meer vertrouwen. Dus mijn tip is: ga het gewoon doen.'