Universiteit Leiden

nl en

Nieuwjaarsreceptie 2025: de kracht van diversiteit en samenwerking

“Laten we de kracht van oprechte betrokkenheid niet vergeten”, benadrukte decaan Sarah de Rijcke tijdens de Nieuwjaarsreceptie op 7 januari 2025, waar ook Rector Magnificus Hester Bijl bij aanwezig was en de Faculteit der Sociale Wetenschappen toesprak.

De Rijcke haalt in haar nieuwjaarstoespraak het boek ‘Ways of Seeing’ van John Berger uit 1972 aan en de Netflix-serie Queer Eye. Zowel het boek als de serie leren ons het belang van echt kijken, luisteren en begrijpen. “Als sociale wetenschappers hebben we een uniek vermogen - en verantwoordelijkheid - om te blijven observeren, te luisteren en te begrijpen zonder overhaast te oordelen. In deze tijden van politieke polarisatie en mondiale uitdagingen is dat crucialer dan ooit. Ons fundamentele begrip van menselijk gedrag, sociale structuren, politieke systemen plaatst ons vooraan bij het aanpakken van dringende maatschappelijke kwesties. Hoe kunnen we onze inzichten inzetten om kloven te overbruggen en begrip te bevorderen?” Als de druk op de ketel hoog wordt, is het belangrijk dat we aandacht blijven houden voor verbinding, meent Hester Bijl. Juist samen staan we als academische gemeenschap sterk en we kunnen trots zijn op onze openheid, transparantie en de verbinding met onze regio en de wereld. 

Maatschappelijke betrokkenheid en zichtbaarheid

Hester Bijl stond in haar toespraak onder andere stil bij de uitdagingen die de bezuinigingen op hoger onderwijs met zich meebrengen, het 450 jarig bestaan van de Universiteit Leiden en de vooruitgang van het Academia in Motion-programma, dat een bredere erkenning van academische prestaties nastreeft. Maatschappelijke betrokkenheid, open science, goed leiderschap en transparantie; dit alles is geen bijzaak, maar noodzakelijk om de universiteit vitaal en relevant te houden. 

Hanneke Hulst, voorzitter van het facultaire Academia in Motion (fAiM)-programma, deelde de projecten die in 2025 binnen de faculteit zullen worden opgepakt: 

  • Open Science: verder definiëren en showcasen door middel van best practices uit onze faculteit 
  • Empower Yourself: ondersteuning bij het opstellen van een narratief CV  
  • Een exchange programma voor vakken zoals academische vaardigheden en statistiek voor docenten 

Deze projecten zijn geselecteerd uit een veelvoud aan input die is opgehaald tijdens de fAiM-karavaan die het afgelopen jaar een inspirerende route langs alle instituten in de faculteit heeft gemaakt. De Rijcke: “Ondanks onzekerheden houden we vast aan onze strategische visie voor de toekomst van de sociale wetenschappen in Leiden, waar het Academia in Motion programma een belangrijk onderdeel van is.” 

Uitreiking masterscriptieprijzen

Zes winnaars werden door Kristiaan van der Heijden, vice-decaan onderwijs, op het podium geroepen om hun masterscriptieprijs in ontvangst te nemen.  Van der Heijden: “De prijs erkent wetenschappelijke kwaliteit, maatschappelijke relevantie, leesbaarheid, maar ook creativiteit.”

De winnende scripties: 

  • Elleke Schreur (MSc Global Ethnography) – Onderzocht hoe gender de dakloosheidstrajecten in Den Haag beïnvloedt en welke patronen hierin te herkennen zijn. 
  • Heleen de Lange (Research Master Education and Child Studies) – Analyseerde hoe eye-tracking gegevenskwaliteit en algoritmen de metingen van impliciete Theory of Mind bij peuters en volwassenen beïnvloeden. 
  • Yanna Naeije (Master Health and Medical Psychology) – Onderzocht de impact van kanker op daten en seksualiteit bij jongvolwassenen, met focus op lichaamsbeeld en behoefte aan specifieke zorgondersteuning. 
  • Arian Memarpouri (Research Master Cognitive Neuroscience) – Bestudeerde hoe cognitieve belasting en diepe hersenstimulatie de motorische en cognitieve prestaties van Parkinson-patiënten beïnvloeden en onderstreepte het belang van gepersonaliseerde behandeling. 
  • Nina Schmal (MSc Politicologie) – Onderzocht de invloed van ontwikkelingshulp op conflicten, waarbij hulp geweld in door de overheid gecontroleerde gebieden verminderde, maar in opstandelingengebieden juist verhoogde. 
  • Kelly Gort (Onderwijs- en Pedagogische Wetenschappen) – Vergeleek twee online leesinterventies bij worstelende lezers in groep 4 en 5 en concludeerde dat verbeteringen beperkt bleven tot geoefende tests. 

De prestaties van de winnaars werden gevierd met AI-geproduceerde posters die in het universiteitsgebouw worden tentoongesteld. Daarnaast ontvingen zij een ingelijste mini-versie als blijvend aandenken. De universiteitsbrede nominatie zal vanaf dit jaar jaarlijks rouleren tussen de instituten, waarbij de nominatie dit jaar op Elleke Schreur valt.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.