Rianne Bouwman, nieuwe beleidsmedewerker Onderwijs: 'Het allerleukste vind ik het wanneer beleid en praktijk bij elkaar komen'
Rianne Bouwman is per 1 februari begonnen als beleidsmedewerker Onderwijs: 'Zoals ik het zie is het mijn rol om een balans te vinden in de driehoek van beleid, wet- & regelgeving en de praktijk, én daarbij aandacht te houden voor de uitvoerbaarheid en het uiteindelijke doel van het beleid.'

Wat zouden collega’s, die je wat persoonlijker kennen, over jou vertellen?
Degenen die mij wat beter kennen weten dat ik een beetje een gespleten persoonlijkheid heb als het aankomt op mijn interesses. Enerzijds houd ik van actief zijn zoals motorrijden, boulderen en gewichtheffen. Daarnaast houd ik erg muziek. Binnen elk genre vind ik wel wat interessant, maar mijn go-to genres zijn (heavy) metal, drum&bass en indie. Ik ga dan ook graag naar concerten of festivals.
Anderzijds ben ik graag thuis met mijn kat Leia (dit is 100% een Star Wars referentie) en mijn 46 kamerplanten, kijk ik graag series, game ik regelmatig of start ik een nieuw DIY-project (afmaken is een uitdaging).
On the other hand, I like being at home with my cat Leia (this is 100% a Star Wars reference) and my 46 houseplants, watching series, gaming regularly or starting a new DIY project (finishing is a challenge).
Wanneer kijk jij tevreden terug op een werkdag?
Ik vind het belangrijk dat ik een bijdrage lever aan de kwaliteit van het onderwijs en/of alle rand voorwaardelijke zaken van het onderwijs. Soms houdt dat in dat ik een hele dag een wetsartikel aan het ontleden ben en de andere dag back-to-back meetings heb. De afwisseling en variatie daarin vind ik fijn. Het allerleukste vind ik het wanneer beleid en praktijk bij elkaar komen en ik samen met collega’s realistische en pragmatische oplossingen kan vinden voor uitdagende of complexe vraagstukken.
Wat neem je mee vanuit je afgelopen rol bij Geesteswetenschappen?
Twee belangrijke dingen die ik heb geleerd bij Geesteswetenschappen is dat alle opleidingen, ongeacht discipline, grootte of organisatorische vormgeving, vaak meer overeenkomsten hebben dan je in eerste instantie denkt. Je kan altijd wat van elkaar leren. Daarnaast houden organisaties zich tegenwoordig veel bezig met hoe we dingen beter of efficiënter kunnen doen. Ik heb geleerd om eerst stil te staan en eerst te kijken wat we al goed doen, hoe we dingen doen en waarom. Pas daarna kan je écht kijken naar verbetering. Deze simpele doch waardevolle lessen neem ik mee in de voorbereidingen van de midterm review van de research master en de onderwijsvisitatie van de bachelor en master Psychologie, waar ik me de komende tijd op ga focussen.
Quote van FGW-collega: “Zoek Rianne op voor een hart onder de riem dan wel trap onder je achterste”.
Je start bij het Instituut Psychologie als beleidsmedewerker onderwijs. Wat ga je doen?
Zoals ik het zie is het mijn rol om een balans te vinden in de driehoek van beleid, wet- & regelgeving en de praktijk, én daarbij aandacht te houden voor de uitvoerbaarheid en het uiteindelijke doel van het beleid. Ik ben van mening dat kennis van de omgeving cruciaal daarvoor cruciaal is. Daarom zal ik de eerste weken flink aan de slag gaan met het leren kennen van het instituut, de opleidingen en natuurlijk de collega’s.
Verbinding en transparantie is een strategische thema bij het Instituut Psychologie. Hoe kunnen collega’s jou bereiken als ze vragen hebben?
Ik ben (bijna) altijd bereikbaar via de mail of teams. Daarnaast ben ik altijd in voor een kop koffie en een praatje, dus loop vooral een keer binnen bij kamer 2A.49!