Universiteit Leiden

nl en

College van bestuur bezoekt instituten: ‘In gesprek met collega’s op de plek waar het gebeurt’

Collegeleden Annetje Ottow en Hester Bijl bezochten onlangs het Leiden University Centre for Linguistics (FGW) en het Mathematisch Instituut (FWN). Het was het begin van een serie bezoeken aan instituten van onze universiteit, waarbij gesprekken met onderzoekers, docenten en ondersteunende professionals centraal staan.

‘Ik werd bij beide instituten geraakt door de grote passie en betrokkenheid van de collega’s die we spraken’, zei collegevoorzitter Annetje Ottow na afloop. ‘Dit soort bezoeken geeft ons de mogelijkheid om echt in gesprek te gaan met collega’s op de plek waar het gebeurt, waar zij zich inzetten voor ons onderwijs en onderzoek. Zeker in deze tijden van bezuinigingen vinden we het belangrijk om te horen wat er leeft, collega’s mee te nemen in alle ontwikkelingen en input te krijgen. Het was ontzettend waardevol en inspirerend om persoonlijk en in alle openheid hierover met elkaar hierover in gesprek te gaan.’

Belang van meertaligheid

Bij het LUCL hielden jonge onderzoekers korte pitches over hun onderzoek en hoe ze dit gebruiken in hun onderwijs. Zij lichtten bijvoorbeeld toe hoe ons brein betekenis, klemtoon en lettergrepen produceert voordat een woord wordt uitgesproken, en welke gevolgen dat heeft voor onze communicatie. En hoe impliciete vragen die bij je opkomen bij het lezen van headlines je wel of niet vatbaarder maken voor desinformatie.  De onderzoekers spraken daarnaast met de CvB-leden over het cruciale belang van meertaligheid in de wereld. De Afrikaanse taalkunde, maar ook de Duitse en Franse taalwetenschap werden tijdens het bezoek in de spotlight gezet.

Taalbarrières in de zorg

Een van de pitches ging ook in op de taalbarrières in de zorg, bij communicatie tussen arts en patiënt. Het liet zien hoe AI en technologische ontwikkelingen worden toegepast, bijvoorbeeld voor correcte meertalige gezondheidsinformatie over vaccinaties. De onderzoekers benadrukten hierbij dat de mens de belangrijkste rol zal blijven spelen bij het oplossen van grote maatschappelijke problemen. Na de pitches spraken Hester en Annetje met de collega’s over de uitdaging om het belang van taalwetenschappelijk onderzoek en onderwijs voor de hele samenleving over te brengen: bijvoorbeeld voor de gezondheidszorg en de politiek, maar ook voor mensenrechten en het onderwijsbeleid.

De uitdagingen waar we voor staan

‘Uit de presentaties en gesprekken kwam wederom naar voren hoe belangrijk de Geesteswetenschappen en taalwetenschappelijk onderzoek zijn voor de mens, onze samenleving en de uitdagingen waar we voor staan’, zei rector magnificus Hester Bijl. ‘We hebben dankzij de verdiepende gesprekken nog meer mooie voorbeelden en persoonlijke ervaringen kunnen ophalen om uit te dragen in het debat dat momenteel wordt gevoerd. We spraken ook over het bundelen van krachten binnen de universiteit op het gebied van digitale ondersteuning bij het leren van taal, waaronder AI.’

Verbonden en verweven

Bij het MI waren de collegeleden duidelijk onder de indruk van de presentaties. Bijvoorbeeld die van de collega die vertelde over de wiskunde en geometrie achter quantumruimtes. En de presentatie over hoe statistisch onderzoek naar botkanker bij kinderen andere onderzoeken inspireert, waarbij fundamentele wetenschap bedreven wordt, algoritmen ontwikkeld worden en wiskunde betere medische zorg mogelijk maakt.

Hester Bijl: ‘Het was daarnaast mooi om te zien hoe verbonden het instituut is met andere organisaties, waaronder KIKA, KWF, het LUMC, een groot aantal universiteiten in het buitenland en andere vakgebieden. De collega’s van het instituut spelen ook een belangrijke rol in het onderwijs van veel opleidingen. In deze tijden van bezuinigingen hebben veel instituten de neiging om dit onderwijs zelf te gaan doen – wat niet leidt tot beter onderwijs of grotere efficiëntie. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te blijven.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.