![](/binaries/content/gallery/ul2/main-images/general/banner-afbeeldingen/250207-banner-meet-the-professor.png/250207-banner-meet-the-professor.png/d880x320)
Een echte professor voor de klas: ‘Wat vindt u het leukste aan uw werk?’
Elk jaar op de verjaardag van de universiteit geven hoogleraren les op basisscholen in de regio Leiden en Den Haag. Over opereren met robots en kinderrechten bijvoorbeeld. De kinderen mogen vooral ook veel doen. En vragen stellen. ‘Hoe kun je professor worden?’
De leerlingen van groep 7 van Basisschool De Spiegel in Den Haag hebben een witte labjas en blauwe handschoenen aangetrokken en een beschermende bril opgezet. Vandaag heeft de klas van juf Marisca bezoek van Fijs van Leeuwen, hoogleraar radiologie en zijn collega Maarten van Meerbeek, die onderzoekstechnicus is in het LUMC. ‘Ik ben de professor’, zegt Van Leeuwen, ‘maar je mag me gewoon Fijs noemen.’
Kinderrechten in Leiden
Op hetzelfde moment staan er nog 50 hoogleraren van de universiteit voor de klas op scholen in Den Haag, Leiden en omgeving. Zoals Ton Liefaard, die hoogleraar kinderrechten is. Hij vertelde aan de groep 7-leerlingen van de Leidse Basisschool De Arcade over zijn vak en waarom kinderrechten zo belangrijk zijn.
-
Hoogleraar Ton Liefaard van gewone man in pak, naar... -
... een echte professor in toga -
Groep 7 van de Leidse basisschool De Arcade mag door een boek met kinderrechten bladeren -
Na een boeiende les over hun eigen rechten mag een groepsfoto niet ontbreken
Problemen oplossen
Terug in Den Haag steken heel wat kinderen hun vinger in de lucht. ‘Is het leuk om professor te zijn?’ vraagt een jongen. Van Leeuwen vindt de titel niet zo interessant en loopt liever in zijn gewone kleren of labjas dan in zijn toga. Onderzoek doen vindt hij wel heel leuk. ‘Problemen oplossen. Soms blijken hele simpele oplossingen de beste.’
Een meisje vraagt: ‘Stel dat iemand professor wil worden, wat moet je dan doen?’ De hoogleraar reageert: ‘Hard werken. Gewoon heel goed worden in je vak’ en vertelt dat hij dyslectisch is, havo deed en scheikunde heeft gestudeerd in Leiden. ‘En als u geen professor mocht worden?’ vraagt een ander kind. ‘Ik denk automonteur of tuinman’, luidt het antwoord. ‘Lekker bezig met mijn handen, veel buiten zijn en met mensen werken.’
Het onzichtbare zichtbaar
Van Leeuwen legt uit dat hij en zijn collega’s technieken maken voor robots om mensen mee te opereren. ‘We maken moleculen die licht geven om het onzichtbare – het zieke weefsel in het lichaam – zichtbaar te maken.’ Ingewikkelde termen als radiologie en fluorescentie-geleide chirurgie laat hij achterwege. ‘Heeft een van jullie wel eens wat gedaan met onzichtbare inkt?’ Een paar vingers gaan omhoog.
-
Fijs van Leeuwen vertelt groep 7 van de Haagse basisschool De Spiegel over radiologie -
Hoe zit het menselijk lichaam in elkaar en hoe kun je ziek weefsel zichtbaar maken? -
Opereren in een gigantische Dokter Bibber -
Met fluoriserende stiften tekenen op een echte labjas
Verdeeld in groepjes gaan de kinderen aan de slag. ‘Doe het voorzichtig, alsof je echt aan het opereren bent’, zegt de hoogleraar tegen de kinderen die de plastic organen uit een grote pop halen. ‘Alles moet weer op dezelfde plek terug.’ Een jongen schijnt er met een uv-lampje in en een meisje vist met een pincet naar de kleine stukjes plastic (het zieke weefsel) die nu zichtbaar worden.
Dokter Bibber
Het tweede groepje staat bij de levensgrote, houten dokter Bibber, die de onderzoekers met collega’s bouwden, de naam Dries gaven en hier met een busje heenbrachten. ‘Als je het buisje of de rand aanraakt met de pincet, gaat het lichtje knipperen en ben je af’, licht Van Meerbeek toe. ‘Per spelletje heb je twee levens.’
De derde groep tekent met onzichtbare inkt op de witte labjas die Van Leeuwen straks tijdens de diesviering op het podium gaat dragen. De opdracht: teken hoe jullie willen dat de toekomst is voor kinderen, ook op plekken zonder zo’n mooi schoolgebouw. Even later staat de jas vol bloemen, bomen, huizen, namen, bijzondere vormen en een poes.
Na de les van Fijs van Leeuwen in Den Haag en van Ton Liefaard in Leiden gingen de kinderen met de bus naar de Pieterskerk in Leiden. Daar beklommen ze het podium tijdens de opening van de dies natalis – dit jaar een hele bijzondere omdat de universiteit 450 jaar bestaat. Daarna kregen ze nog een rondleiding door de Hortus Botanicus, waar de tentoonstelling Planten en Planeten vandaag opende.
-
De kinderen vertelden op het podium voorafgaand aan de dies natalis over Meet the Professor. Foto: Monique Shaw -
Een rondleiding door de Hortus botanicus. Foto: Patrice Borger
Meet the Professor
Tijdens Meet the professor maken kinderen uit groep 7 kennis met onderzoek en wetenschappers, dankzij een les van een professor in hun eigen klas. Onderzoekend leren staat centraal: in 6 voorbereidende lessen ontdekken de leerlingen steeds meer over de professor die bij hen in de klas zal komen. Dit jaar was de 7e editie.