
Esther Struijk helpt docenten Archeologie met onderwijsdruk en Brightspace-modules
Sinds het eerste semester van dit studiejaar geeft Esther Struijk onderwijsadvies aan docenten van de Faculteit der Archeologie. Zo geeft ze advies over hoe om te gaan met hoge studentaantallen in je cursus of hoe je het beste een nieuwe cursus opzet. Ook kijkt ze mee naar de structuur en look-and-feel van Brightspace modules.
Grote groepen managen
Je kunt Esther Struijk kennen van een eerdere opdracht die ze uitvoerde voor de Faculteit der Archeologie. In 2020, tijdens de lockdowns van de coronapandemie, adviseerde zij docenten bij het geven van online onderwijs. Met 12,5 jaar werkervaring bij Hogeschool NTI is zij een doorgewinterde expert op dit gebied. ‘Nu help ik docenten die te maken hebben met hoge studentaantallen.’ Het principe is min of meer hetzelfde: advisering over wat er online allemaal mogelijk is. ‘Uiteraard maakt het uit of je 40 of 100 studenten in je cursus hebt. Ik kan meedenken over hoe je grote groepen kunt managen, al zit er zeker meer werk aan.’ Maar alle docenten kunnen Esther benaderen met vragen.

Oplossing in samenspraak
Esther heeft veel gesprekken met docenten, waarin zij vaak in samenspraak nog een oplossing komen. ‘Neem het voorbeeld van een vak dat plotseling 100 studenten trekt in plaats van 40. Stel dat al deze studenten een essay moeten schrijven. Het nakijken hiervan is een enorme werklast voor de docent. Daar is geen simpele oplossing voor. Daarom kijken we dan samen naar de cursus in zijn geheel in plaats van alleen naar de toets. Vaak ontstaan er dan ideeën die het gemakkelijker maken om de cursus te doceren, zonder enorme concessies te doen in de kwaliteit.’
Docent Amanda Henry is erg blij met Esthers hulp. ‘Haar ideeën over hoe ik mijn vak kon aanpassen aan de toenemende studentenaantallen waren erg innovatief. Ik was ook onder de indruk van de moeite die ze deed om mij te helpen. Ze heeft tijdens de kerstvakantie heel wat tijd gestoken in het brainstormen over mogelijke wijzigingen binnen mijn vak.’
Doe niet te veel
Een algemene tip van Esther: ‘Probeer niet te veel te doen in één vak. Het is beter om één ding goed te doen, dan drie dingen een beetje. Daarbij is het belangrijk om continu terug te blijven grijpen naar de leerdoelen.’ Ze begrijpt dat het soms lastig is om het totaalplaatje van de opleiding te zien. ‘Ik zie dat er dan bijvoorbeeld de gedachte leeft dat studenten nergens in het vak presentatievaardigheden aangeleerd krijgen, dus dat wordt dan ook nog meegenomen in de cursus. Het getuigt van enorme betrokkenheid en bevlogenheid, maar het resulteert soms wel in vakken die alles een beetje doen. Hou het bij één verhaal.’
Herkenbare structuur van Brightspace-modules
Een ander aspect van het facultaire onderwijs waar Esther zich mee bezighoudt is Brightspace. ‘Het systeem is best wel snel ingevoerd in 2020 en dat zie je nu terug in de vakken. Ongemerkt is iedereen een eigen invulling gaan geven aan de Brightspace-modules. Elke cursus an sich zit prima in elkaar, maar studenten zien meer dan één cursus en raken in de war door de verschillende opzet van cursussen. Ik ben nu afspraken met docenten aan het plannen en een nieuwe standaard voor de Brightspace-module aan het ontwikkelen. Daarna help ik ze ook met het aanpassen ervan, dat is een flinke kluif.’

Template
Marjet de Ruyter herkent dit. ‘Het is fijn dat Esther met haar expertise over blended leren de Teacher Support Desk ondersteunt! Niet alleen om met docenten mee te denken over de opzet van hun onderwijs, maar ook om een verbeterslag te maken in de opzet van onze Brightspace-modules. Studenten geven in tevredenheidsonderzoeken aan dat de verschillende inrichting van cursussen verwarrend werkt. Ook de studieadviseurs horen dit regelmatig. Esther werkt nu aan een template die docenten minder werk kost en die de studenten de gevraagde duidelijkheid biedt.’
Neem contact op
Esthers huidige opdracht loopt tot april. Als je een vraag voor haar hebt, of je hebt hulp nodig bij de inrichting van je vak, stuur haar een e-mail.