
Langeafstandsreizen voor je werk met de trein: collega’s delen hun tips
Reserveer een zitplaats, neem een lekkere lunch mee en plan wat extra tijd in voor als je moet overstappen: deze tips komen van collega's die onlangs voor hun werk een langeafstandsreis door Europa maakten met de trein. Ze vonden het een comfortabele, productieve en duurzamere manier van reizen. 'Probeer het gewoon eens, ik vind het niet heel anders dan een dagje thuiswerken.'
Het stimuleren van internationale dienstreizen per trein in plaats van met het vliegtuig is een essentieel onderdeel van het verminderen van de CO₂-uitstoot van onze universiteit. We streven ernaar onze CO₂-uitstoot van dienstreizen met 25% te verminderen in 2027.

Roy de Kleijn, universitair docent
‘Ik reis een aantal keer per jaar voor mijn werk, onlangs nog naar Zurich voor Una Europa. Met het vliegtuig zou ik zeven uur onderweg zijn en met de trein tien. Vanuit praktisch oogpunt heb ik toen voor de trein gekozen. Ik dacht: oké, ik ben misschien iets langer onderweg, maar omdat ik voor deze treinreis eersteklas mag reizen, kan ik ook mijn benen strekken en een beetje werken. Dat ene uurtje in het vliegtuig had ik ook kunnen werken, maar echt heel ver kom je daar natuurlijk niet mee.
‘In de eerste klas had ik ruimte om mijn benen te strekken en te werken’
Voor collega’s die ook met de trein reizen is mijn tip: reserveer een zitplaats! Dat is vaak optioneel in de internationale treinen, maar belangrijk als je echt wil kunnen werken. Bij een treinreis met overstap is de kans dat het misgaat ook wat groter, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Of ik zelf de trein aan collega’s zou aanraden? Zeker! In de praktijk komt het er nog steeds op neer dat veel vliegreizen goedkoper zijn. Maar daar tegenover staat dus dat je met een iets langere reistijd in de trein vaak beter kan werken. Iedereen moet voor zichzelf die afweging maken.’

Andrea Reyes Elizondo, onderzoeker
'Ik heb de laatste tijd veel gelezen over klimaatrechtvaardigheid. Wij in het Westen consumeren en produceren in grote hoeveelheden, terwijl mensen in andere regio's het meest te lijden hebben onder klimaatverandering, ondanks dat ze weinig bijdragen aan de wereldwijde uitstoot. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te doen in mijn eigen kleine invloedssfeer.
‘Je gaat gewoon naar het perron en stapt in, zonder dat je eerst door een securitycontrole moet’
Ik hoop dat reizen met de trein voor collega’s vaker de norm zal worden. Zelf ben ik voor mijn werk met de trein naar Berlijn, Aarhus en Barcelona gereisd. Ik vind het geweldig dat je gewoon naar het perron kunt gaan en instapt, zonder dat je eerst door een securitycontrole moet. En er is meer ruimte, dat maakt het makkelijker om te werken. In een vliegtuig zal je altijd zien dat de persoon voor je zijn stoel naar achter zet: daar gaat je werktijd. Tot slot vind ik het fijn om het landschap te zien en me bewust te zijn van afstanden. Tijdens een vliegreis vervaagt dat.
De grootste uitdaging is overstappen. Ik pak meestal een eerdere trein aan het begin van mijn reis om rekening te houden met eventuele vertragingen. En ik neem ook zelf een lekkere lunch mee. In het begin heb je misschien het gevoel dat je door voor de trein te kiezen 'tijd verspilt'. Zie het niet als vervanging, maar gewoon als een andere manier om iets te doen. We moeten ons allemaal aanpassen om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Dan is een paar uur extra in een comfortabele stoel een klein offer vergeleken met de overstromingen en hittegolven waar anderen al mee kampen.’

Karin Horsman, directeur Strategie en Academische Zaken
‘Als lid van Una Europa’s Research Strategy Group moest ik vorig jaar naar Zürich. Vanwege een andere bijeenkomst de dag ervoor had ik de keuze tussen laat in de avond vliegen en de nachttrein pakken. Ik dacht: ik ga relaxed in die trein liggen, eens kijken hoe dat bevalt. Het was goedkoper dan vliegen plus een hotelovernachting.
‘Er was airco in de coupé en ik kon een kopje thee halen als ik daar zin in had’
Ik was een beetje op mijn hoede, omdat je vaak negatieve verhalen hoort over de trein. Maar het ging goed. Er was airco in de coupé en ik kon een kopje thee halen als ik daar zin in had. Omdat ik best lang ben, zit ik in een vliegtuig altijd opgepropt, maar in de trein had ik meer ruimte. Alleen het slaapbankje vond ik niet heel comfortabel.
Tegen twijfelende collega’s zou ik zeggen: probeer gewoon zelf eens hoe het is. Uiteindelijk denk ik dat veel mensen omwille van tijd niet voor de trein kiezen, maar je kan je werk gemakkelijk meenemen. Ik vind het niet heel anders dan een dagje thuiswerken. Dus vraag jezelf de eerstvolgende keer dat je een vlucht overweegt eens af: hoe kan ik het voor mezelf werkend krijgen als ik dit nu met de trein ga doen? Wie weet word je aangenaam verrast.’
Hulp bij het boeken van jouw reis
Aan de Universiteit Leiden is reizen per trein de norm voor bestemmingen die binnen zes uur per spoor bereikbaar zijn en voor treinreizen onder de 500 kilometer. Voor langere treinreizen (verder dan 500 kilometer of meer dan zes uur reizen) kun je een eersteklas-treinticket of een slaapplaats in een nachttrein boeken.
Gebruik vooral ook onze interactieve travel map om je reis te plannen. De kaart toont de reistijd per spoor naar verschillende Europese bestemmingen, de CO2-uitstoot per reis en hoe deze reis zich verhoudt tot een reis met het vliegtuig.
Duurzaamheid is een van de lopende ontwikkelingsthema's van de universiteit voor 2022-2027. Samen werken we aan een duurzame werk- en studeeromgeving, het integreren van duurzaamheid in ons onderwijs en het uitvoeren van duurzaamheidsonderzoek binnen verschillende faculteiten en vakgebieden. Kom meer te weten over de manier waarop we bijdragen aan een duurzame toekomst.
Banner: Preston Foster via Unsplash