Universiteit Leiden

nl en

‘Niet meer met mijn neus in de strategieën en cijfers’

Na een studie Rechtsgeleerdheid was Dorien Luers onder andere militair jurist bij Defensie, arbeidsjurist bij Financiën en leidinggevende bij de Belastingdienst. Het roer ging om en ze koos voor een lerarenopleiding bij de Universiteit Leiden. Nu doet ze het nieuwe zij-instroomtraject voor niet-Neerlandici.

'Onderwijs is een familieding'

Na een aantal testen kwam eruit dat Dorien iets moest doen met onderwijs, management en coaching. Ze werd manager bij een onderwijsadviesbureau, maar zat al snel weer in de cijfers en strategieën. 

‘Ik besefte dat ik echt iets op de vloer moest doen met kinderen, daar word ik volgens mij echt veel blijer van. Mijn vader was leraar op een middelbare school, mijn moeder gaf les op de basisschool en mijn broer en zus doen ook altijd wel iets met onderwijs erbij. Dus ik dacht toch, is dat dan ook niet iets voor mij? Toen ik dat ging verkennen kwam deze pilot van een nieuw zij-instroomtraject voorbij.’

Leraar Nederlands in het voortgezet onderwijs

Lesgeven op de middelbare school had de voorkeur boven het basisonderwijs. In het middelbaar onderwijs geef je namelijk les op één niveau en je kunt dieper de stof induiken.

‘Hoewel, nu heb ik de brugklas en daar is alsnog veel verschil in niveaus. Maar dat wordt anders na deze opleiding, als ik de bovenbouw ga lesgeven. Dan kun je meer de diepte in. Bovendien zijn pubers een leuke doelgroep.’

‘De interesse in het vakgebied Nederlands is er al van jongs af aan. Ik moest veel schrijven in mijn vak als jurist en had altijd al interesse voor literatuur. Verder is het leuke van Nederlands dat je de leerlingen een aantal uur in de week hebt. Het is een kernvak en je bouwt een band met ze op. Maar ik vind het ook heel belangrijk dat kinderen goed leren lezen en schrijven. Als ik lees over het verslechterde niveau van de taal- en leesvaardigheid van kinderen, dan gaat me dat wel aan het hart.’

Een studie combineren met een druk leven

Een zij-instroomtraject doe je vaak pas op latere leeftijd, met al de nodige werkervaring achter de rug, een drukke baan en misschien een gezin.

‘Ik kijk het meest uit naar de vakken pedagogiek en didactiek, daar heb ik nog veel te leren. Alles is mooi meegenomen, ik grijp elke strohalm aan om het vak te leren. Maar het is ook wel spannend om weer te moeten presteren. Het is lang geleden dat ik studeerde en ik heb nu andere omstandigheden. Nu werk ik, heb een druk leven met drie kinderen en dan nog even een studie erbij. Dat is best pittig, maar ik heb ook zin om te beginnen.’

Een eigen leerlingenpanel thuis

Vorige week was de startbijeenkomst voor de studenten van de verschillende opleidingstrajecten van het ICLON. Vast onderdeel bij deze bijeenkomst is het leerlingenpanel met leerlingen uit verschillende klassen aan wie de aankomende leraren vragen konden stellen. Dorien heeft zelf drie kinderen op de middelbare school aan wie ze vragen kan stellen of door wie ze ziet wat anders kan.

‘Bij Nederlands zie ik het bezettingsprobleem wel vanwege het lerarentekort. Dan dacht ik wel eens: ik zit de hele dag te vergaderen, maar ik kan beter voor de klas gaan staan om die kinderen te helpen. Het was daarom ook zeker een stukje zingeving dat me deze keuze heeft helpen maken. Ik krijg thuis veel feedback van mijn eigen kinderen over wat ik anders moet doen of niet moet zeggen. Het is heel handig om een kritisch panel thuis te hebben. ‘

Dorien Luers: 'Ik ben nu manager van mijn klas'

Een beetje manager is niet bang voor 26 kinderen

Er is nu een landelijke campagne Doe iets wat ertoe doet om de universitaire lerarenopleidingen onder de aandacht te brengen. We vroegen aan Dorien welke slogan bij haar past. Daar hoeft ze niet lang over na te denken.

‘Ik ben nu manager van mijn klas, zo zie ik dat echt wel. Ik heb helemaal geen behoefte om me te bemoeien met schoolzaken. Nu ben ik lekker docent, groei daarin en kan daar heel veel in leren. Niets op school is te plannen, je komt steeds weer voor verrassingen en uitdagingen te staan. Ik heb een managementfunctie gehad in het bedrijfsleven en geniet nu volop van het lesgeven op school.’

Wil jij leraar Nederlands worden? Ben jij geen neerlandicus, maar heb je wel een universitaire master in de Geesteswetenschappen of Rechtsgeleerdheid? Of heb je al een eerstegraads onderwijsbevoegdheid in een van de Moderne Vreemde Talen, Godsdienst of Filosofie? Dan kun je via het Zij-instroomtraject Nederlands voor niet – neerlandici een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Nederlands behalen.

De aanmelddeadline voor de start midden augustus 2025 is 1 maart 2025.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.