
Pilot Atelier van start: kleinschalig en interactief onderwijs voor studenten
Op donderdag 6 februari is de pilot Atelier binnen de faculteit der Rechtsgeleerdheid officieel van start gegaan. Vier groepen van maximaal 18 studenten zijn begonnen aan de ateliers.
Aanpak pilot
Atelier biedt verdieping op de stof uit het reguliere onderwijs, met een kleinschalige en interactieve aanpak. Tijdens atelier is er veel ruimte voor overleg tussen studenten en docenten en studenten onderling, mede door de opbouw van het leslokaal in kleine 'discussie-eilandjes'. Ook oefenen studenten vaardigheden, zoals mondelinge vaardigheden via groepspresentaties en debatten. De vier groepen volgen elk een eigen traject in een carrouselmodel, waarbij de vakken Inleiding Europees recht, Inleiding bestuursrecht en Grondslagen van het recht in verschillende volgordes worden behandeld.

Dwarsverbanden tussen vakken
Door ateliers te volgen bij drie vakken rond een thema, de pilot richt zich op het thema milieu, ontdekken studenten onderlinge verbanden. Hierbij een voorbeeld voor cohort 1.
- Inleiding Europees recht (Ateliers 1 en 2): Hoe kan het EVRM toegepast worden op milieuzaken, terwijl het hierover niets vermeldt? Kunnen Nederlandse NGO’s milieubeleid aanvechten bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens?
- Bestuursrecht (Ateliers 3 en 4): Welke juridische opties hebben NGO’s bij de Nederlandse bestuursrechter in milieu- en klimaatzaken?
- Grondslagen van het recht (Ateliers 5 en 6): Hoe verhoudt de rol van de rechter zich tot die van de democratisch verkozen wetgever in milieuzaken? En welke rol moeten NGO’s hierin spelen?
De ateliers dagen studenten uit om kritisch na te denken over de balans tussen wetgeving, rechtspraak en belangenbehartiging.

Eerste reactie
Een van de betrokken docenten over de pilot tot nu toe: “Ik vind het vooral mooi om te zien dat studenten meer leren samenwerken en met plezier onderling discussiëren. In het begin is het even wennen, maar ze komen al snel los. Het enthousiasme groeit zodra ze de dwarsverbanden herkennen. Mijn eerste indruk is dat het goed aanslaat en dat studenten op een dieper niveau leren nadenken.”
Evaluatie en implementatie
De pilot wordt tijdens en na afloop geëvalueerd in samenwerking met een onderzoeker van het ICLON. Studenten wordt hierbij onder andere gevraagd of zij de ateliers als interactief en kleinschalig ervaren, de stof beter blijft hangen, zij dwarsverbanden zien tussen de reguliere vakken, het bijdraagt aan het leren van (juridische) vaardigheden en of zij een evenwicht ervaren tussen de inspanning versus de beloning die zij uit ateliers halen. De evaluatie van de ateliers biedt input voor de verdere implementatie van de Kernvisie vanaf 2025-2026.
Meer informatie volgt na de evaluatie. Heb je tussentijds een vraag over de pilot Atelier dan kun je terecht bij Kristof Gombeer (k.c.n.gombeer@law.leidenuniv.nl).
