Universiteit Leiden

nl en

Academia in Motion: alle ruimte voor inclusiviteit en voor hergebruik en delen van data

'Ik breng Academia in Motion in de praktijk door inclusieve werkwijzen te bevorderen en hergebruik en delen van data mogelijk te maken, voor zowel onderzoekers als studenten.' Aldus Naomi Truan, universitair docent German Sociolinguistics aan de Universiteit Leiden. Met deze woorden geeft ze aan hoe ze bijdraagt aan de cultuurverandering van de Universiteit Leiden naar een open knowledge community.

Naomi is een groot voorstander van open science. Ze publiceert preprints, deelt haar onderzoeksgegevens en stelt onderwijsmateriaal beschikbaar aan anderen. 

Waarom vind je open science belangrijk? 

'Ik doe niet puur en alleen aan open science om zichtbaarder te zijn, of omdat financiers dat van me vragen. Ik doe het omdat het de inclusiviteit op verschillende niveaus bevordert. Toegang bieden tot onderzoeksgegevens (ook data die zijn geprepareerd om te worden geanalyseerd of geciteerd) is inclusief. Want mensen die nog geen onderzoeker zijn, of niet bekend zijn met jouw onderzoeksmethoden, zien daardoor heel concreet hoe je dingen aanpakt. En als je het goed doet, kunnen ze de data hergebruiken en sneller of efficiënter resultaten produceren; ze hoeven niet eerst hetzelfde werk te doen.' 

Hoe pas je open science toe in de collegezaal? 

'Ik deel mijn slides en onderwijsmateriaal met andere docenten. Wanneer studenten binnen een cursus originele data verzamelen, maken we de data toegankelijk voor hergebruik. Ik nodig studenten uit om deel te nemen aan het onderzoeksproces en zelf te zien hoe het is om een onderzoeker in spe te zijn. Dit is vaak hun eerste ervaring met wat het betekent om onderzoek te doen. Mijn studenten vertellen me dat ze het heel fijn vinden om ergens aan bij te dragen. Het geheel wordt daardoor tastbaarder voor ze, omdat ze niet alleen maar een essay schrijven aan het einde van het semester.' 

Heeft het voor jou ook voordelen?  

'Je krijgt er erkenning door. Ik ben heel vaak benaderd naar aanleiding van mijn data. Ik merk dat mensen hierdoor anders aankijken tegen ons vak. En dat het de wijze waarop ik word beoordeeld in mijn vakgebied beïnvloedt. Ik weet dat veel datasets zijn hergebruikt voor nieuwe onderzoeksprojecten. Voor het hergebruiken van data heb ik ook de Open Science Research Data Award gekregen van de Franse regering. Daarnaast gebruik ik zelf ook data van anderen. Het is geven en nemen, net als in een circulaire economie.' 

Het je tips voor collega's die willen beginnen met open science? 

'Je mag grenzen stellen aan hoe open je wilt zijn. Het kan eng zijn om dingen online te zetten, vooral voor beginnende onderzoekers. Maar open betekent niet per se alles open, en op dit moment. Zo deel ik onderwijsmateriaal bijvoorbeeld pas achteraf omdat studenten anders misschien waardevolle stappen in het leerproces overslaan. Ik wil het materiaal eerst samen doornemen. Ook publiceer ik niet al mijn papers als preprint. Als ik niet helemaal zeker weet hoe het zal worden ontvangen, wacht ik de eerste reviews af.' 

Meer informatie over Naomi’s betrokkenheid bij open science vind je in haar wetenschappelijke blog. En in haar met coauteurs geschreven papers op open data en open education. In het Leiden Language Blog is meer te lezen over hoe zij onderzoeksvaardigheden verwerkt in cursussen voor bachelor- en masterstudenten. 

Academia in Motion aan Universiteit Leiden

Dit interview verschijnt in een serie over wat collega's zoal doen om een cultuurverandering aan de Universiteit Leiden te ondersteunen. Samen worden we een open knowledge community die nauw verbonden is met de samenleving, en waarin ieders bijdrage aan onze strategische doelen erkend en gewaardeerd wordt. Nieuwsgierig? Bezoek de website van Academia in Motion. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.