Universiteit Leiden

nl en

Introductie Pure Basic: broodjes, soepen en snacks voor elke portemonnee

In de grotere restaurants van de onderwijsgebouwen kun je ze zien liggen: simpele én lekkere broodjes hagelslag of kaas. Na vragen van studenten ontwikkelde het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) de Pure Basic lijn. Hiermee er nu een lunch voor elke portemonnee.

Experimenteren met het assortiment

Met de nieuwe lijn komen Rogier de Bruin, kersverse directeur van het UFB, en Meta Topée, manager UFB-Catering, tegemoet aan studenten met een smallere beurs. Rogier: ‘We krijgen vragen vanuit de studentenpopulatie en de medezeggenschapsraad. Zij stimuleren ons om te experimenteren met het assortiment en nieuwe producten toe te voegen. In deze dure tijden vinden we het zelf ook belangrijk om aan iedereen een maaltijd te kunnen aanbieden.’

Ieder gebouw een ander aanbod

Drie keer per jaar is er een aanpassing van het assortiment. Meta: ‘We willen zo goed mogelijk aansluiten op de wensen die er leven. Zoals bijvoorbeeld meer of juist minder plantaardige en/of vegetarische producten. Het internationale karakter van de studentenpopulatie heeft natuurlijk ook invloed op het assortiment. Verder is het nu ook mogelijk om in de grotere restaurants in de onderwijsgebouwen een maaltijd samen te stellen op grootte, zoals al kon met salades. Minder grote eters betalen zo net even wat minder.’

Terug van weggeweest: het klantenpanel

Een goede manier om het aanbod te toetsen is via het UFB-klantenpanel. Rogier en Meta: ‘De afgelopen jaren haalden we veel nuttige informatie op uit ons klantenpanel. Het panel stond de laatste tijd echter op een laag pitje en heeft een nieuwe impuls nodig. Daar gaan we dit jaar actief mee aan de slag.’

Werken zonder een winstoogmerk

Het UFB krijgt vaak vragen over de prijzen. Rogier: ‘Niet iedereen weet dat we onze eigen broek moeten ophouden binnen de universiteit. We betalen personeelskosten, de inkoop van ingrediënten, de inrichting van de keukens en de zitgedeelten van de restaurants en cafés. Deze kosten moeten we wel terugverdienen. Ook door de verspreide ligging van de gebouwen heeft het UFB in vergelijking met andere universiteiten een extra uitdaging. Het blijft een zoektocht om zonder winstoogmerk toch acceptabele prijzen te hanteren.’ Meta: ‘We proberen hier scherp op te blijven en vergelijken onze prijzen met andere universiteiten en lokale horeca. Hieruit blijkt dat we kunnen concurreren en zelfs iets lager zitten dan het gemiddelde prijsniveau. Het is voor ons belangrijk om ook deze boodschap over te brengen. We doen wat we kunnen en we staan open voor suggesties.’

Duurzame initiatieven

Het huidige assortiment is nu voor ongeveer de helft vegetarisch/veganistisch. In het afgelopen jaar is het aanbod van plantaardige producten verruimd omdat hier vraag naar was. Meta: ‘We willen dat mensen een keuze hebben. Wat we doen is informeren over duurzamere opties. Het prijsbeleid is daarop aangepast: plantaardig is goedkoper.
Met bijvoorbeeld LUGO en de duurzaamheidscoördinator trekken we samen op in De Week Zonder Vlees & Zuivel en andere initiatieven. Daarnaast willen we onze gasten nog meer verleiden om gezonde en bewustere keuzes te maken en daarmee de CO2-uitstoot verder te verlagen.’

Meer weten?

Voor meer informatie kun je terecht bij Meta Topée.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.