
Medewerkerssymposium Studentenwelzijn ‘Deze tijd vraagt veel van studenten’
Hoe kunnen we als medewerkers bijdragen aan een gezonde en inclusieve leeromgeving? Hoe verschillen studenten van nu van eerdere generaties? En wat betekent dat voor de manier waarop we hen begeleiden en ondersteunen? Deze vragen stonden centraal tijdens het symposium 'De Student van Nu', van 25 maart.
‘Hoewel het sinds 2021 iets beter gaat met het studentenwelzijn, geeft ook in 2024 bijna de helft van de studenten aan te kampen met mentale problemen als angst, depressie en uitputting.’ Als rector magnificus Hester Bijl het publiek welkom heet, klinkt direct de noodzaak voor een dag als deze. Het jaarlijkse symposium wordt voor de vierde keer georganiseerd en met goede reden. Bijl: ‘Het is een dynamische, veeleisende tijd voor studenten, dat vraagt veel van ze.’

Van Boomer tot Zoomer
Om beter in te kunnen spelen op de behoeften van studenten, is het belangrijk om generatieverschillen te bespreken. Emma Agricola doet dat heel dynamisch in haar keynote Van Boomer tot Zoomer. Ze schetst een beeld van de student van nu, generatie Z, en de polycrisis waarin deze generatie opgroeit. De afschaffing van de basisbeurs, krapte op de huizenmarkt, klimaatproblemen, sociale media en sociale ongelijkheid drukken een zware stempel. Problemen bovendien die eerdere generaties niet, of in mindere mate hadden. Om elkaar goed te kunnen begrijpen en helpen, hebben we een fundament van verbinding nodig.
Overbrug generatieverschillen met verbinding
Wat volgt is een gloedvol en humoristisch betoog. Ja, er zijn generatieverschillen, maar de verschillen bínnen generaties zijn groter, dus het denken en handelen vanuit ongenuanceerde vooroordelen heeft weinig zin. Hoe kunnen we verbinden? Agricola: ‘Generaties kunnen leren van elkaar, we hebben beide perspectieven nodig. Ga met elkaar in gesprek, vanuit begrip. Bedenk, in overleg, hoe je Gen Z het beste kunt bereiken. Help ze prioriteren en begeleid ze met mentale problemen. Oftewel: verbind vanuit menszijn.’ Uit reacties van het publiek blijkt dat die intentie er zeker is.
Panelgesprek met studenten en studentenbegeleiders
Na twee workshoprondes en een lunch volgt het panelgesprek, soepel geleid door studentenhosts Lucia van Kempen en Jurriaan Duijn. LUS-docent van het jaar Pieter Slaman (universiteits- en onderwijshistoricus), Nienke Jongejan (studentenpsycholoog) en studenten Claire van Megen (PraatErover) en Léon Chiata (@Ease) gaan met elkaar in gesprek. En gesprekken zijn nodig, want zoals Slaman het verwoordt: ‘Niemand zou de kans moeten krijgen om mentaal uit te tunen’.
De snowflake generatie
Het panel discussieert over wat er écht anders is aan studeren anno 2025 en bespreekt stellingen over veerkracht, sociale media en de impact van maatschappelijke gebeurtenissen. Naast aandacht voor mentale problemen van studenten, klinken er vooral hoopvolle geluiden. Van Megen over veerkracht: ‘De tere, zogenaamde snowflake generatie bestaat niet, blijkt uit onderzoek. We zijn wél veerkrachtig.’ Chiata over de huidige tijdgeest: ‘Er is veel meer tijd en aandacht voor mentale problemen.’
-
Publiek bij medewerkerssymposium studentenwelzijn 2025 -
Panelgesprek medewerkerssymposium studentenwelzijn 2025 -
Borrel medewerkerssymposium studentenwelzijn 2025 -
Student bij medewerkerssymposium studentenwelzijn 2025 -
Napraten medewerkerssymposium studentenwelzijn 2025
Veldslag om onze aandacht
Over sociale media zegt Jongejan onder andere: ‘Het positieve eraan is dat we er ook ervaringen, tips en tricks kunnen uitwisselen’. Slaman vult aan: ‘Er vindt een veldslag om onze aandacht plaats, hoe gaan we die terugveroveren?’ Concluderend stellen ze dat het belangrijk is om met elkaar in gesprek te blijven, door te vragen, een sense of purpose te ontwikkelen en te kijken waar ieders kracht ligt. Een mooie afsluiting van een mooi symposium.
Tijdens de aansluitende borrel blijkt dat de bezoekers nog lang niet zijn uitgepraat. Dat ze een gekleurd stickertje op hun naamplaatje dragen, corresponderend met hun generatie, maakt de gesprekken nog levendiger.
Wat vonden bezoekers ervan?

Jurriaan Duijn, Lucia van Kempen en Sophie ’t Hart, studentassistenten Studentenwelzijn en organisatoren/presentatoren
Jurriaan: ‘Uit de reacties van het publiek merk ik dat er meer begrip is dan ik dacht. Mensen gaan in gesprek: “Wat zijn jouw ervaringen, hoe was jouw studententijd?”. Het kleur bekennen met de stickers werkt ook goed.’
Lucia: ‘Het thema Student van Nu blijkt heel relevant. Ik vond de keynote heel goed, waarin werd bevestigd dat studenten van mijn generatie niet allemaal lui zijn. De huidige omstandigheden voor studenten zijn echt anders dan vroeger.’
Sophie: ‘Ik merk dat bezoekers heel nieuwsgierig zijn en met elkaar in gesprek gaan over de onderwerpen. Mensen zijn echt aan het denken gezet. Heel leuk om te merken.’

Nienke Jongejan, studentenpsycholoog en panellid (oranje sticker)
‘Ik vind het heel inspirerend. De keynote was heel leuk. Daarna heb ik meegedaan aan de workshops Neurodivergence in students en Creative expression: reflection and resilience through arts. Er kwamen veel thema’s aan bod, het was heel dynamisch. Als studentenpsycholoog voor generatiegenoten herken ik in mijn spreekkamer vaak onderwerpen zoals het proberen te excelleren in alles. Ik vind het waardevol dat ik collega’s heb die ouder zijn en soms een ander perspectief hebben. Dat sluit helemaal aan bij de boodschap van de keynote van vanochtend.’
Yvonne Snelder, Arbo- en Milieucoördinator UFB (blauwe sticker)
‘Ik merk dat er veel positieve energie is. Mensen zoeken elkaar hier op het Welzijnsplein echt op vanuit de gedachte Wat kan ik van jou leren? Vanwege de brede opzet voelen mensen uit allerlei geledingen zich aangetrokken. Ik heb een aantal mensen kunnen helpen hier, die ga ik na vandaag verder helpen of verwijzen. Want als het welzijn van onze medewerkers goed is, zorgen ze ook beter voor studenten.’

Zarlasht Khorsand, onderwijscoördinator Bachelor Life Science and Technology (groene sticker) en Mireille Morroy, teamleider afdeling Front Office Studentenzaken (blauwe sticker)
Zarlasht: ‘Waar lopen studenten tegenaan en hoe kan ik ze beter begrijpen? Dat wilde ik vandaag leren. En ik dacht opeens: zo’n spreker die vertelt over veerkracht, zoals we vandaag zien, zo iemand zou ik ook eens kunnen uitnodigen om iets aan onze studenten te kunnen vertellen!’
Mireille: ‘Wat me vandaag opviel is dat er al heel veel initiatieven naast elkaar lopen. Dat wist ik nog niet. En het onderwerp generatieverschillen, daar zijn wij binnen SOZ ook mee bezig voor studenten. In de keynote vond ik het interessant dat de spreker de nadruk legde op verbinding, in plaats van de verschillen zoals de media vaak doet. Daar haalde ik ook weer wat uit. Mooi dat dit symposium er is, zeker blijven doen!’