
Met nieuwe samenwerkingstool hopen deze docenten ruzies voor de deadline te voorkomen
In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen Pedagogiekdocenten hun belangrijkste inzichten over college geven. Deze maand: Tirza Smits, Kim Stroet en Marit Guda zagen frustratie bij groepsopdrachten, vaak door gebrek aan communicatie. Daarom ontwikkelden ze een tool die helpt met soepel samenwerken.

‘Sommige studenten werken goed samen en krijgen de ruimte om te doen waar ze goed in zijn,’ vertelt Kim Stroet, universitair docent Pedagogische Wetenschappen. ‘Maar andere studenten komen in een samenwerking minder goed uit de verf. Omdat ze niet zichtbaar zijn voor anderen, of omdat ze het lastig vinden aan te geven waar ze moeite mee hebben. Die vallen soms buiten de boot.’ Er is alleen nog geen standaardprotocol voor docenten om de samenwerking te verbeteren. Met collega’s Tirza Smits en Marit Guda, met wie ze samen in de werkgroep Blended Learning zat, kwam ze daarom op het idee een online samenwerkingstool te ontwikkelen voor studenten.
Talenten bespreken
‘Met deze tool willen we studenten de kans geven om talenten met de groep te bespreken en zichtbaar te maken,’ vertelt Marit Guda. ‘Het is een basis voor samenwerking: hoe ga je met elkaar in gesprek? Waar loop je tegenaan? Wat verwacht je van elkaar? Studenten zeggen voor een groepsdracht vaak wel dat ze de samenwerking vooraf bespreken, maar doen dat lang niet altijd. Dat levert soms gemiste deadlines, onduidelijke rolverdeling, frustratie en teleurstelling op.
Op de voorgrond
Kim Stroet: ‘Ik had eens een student in een bachelorproject die aangaf dat ze goed was in alle literatuur vooraf geordend op een rijtje zetten, zodat er geen belangrijke info werd vergeten. Maar ze trok die taak niet naar zich toe en haar groepsgenoten, die wat meer op de voorgrond waren, deelden snel hun inhoudelijke ideeën. Als je hier als groep sneller over praat, leer je wat elkaars kwaliteiten zijn en wat je ook uit zo’n opdracht wil halen.’
Soepeler samenwerken? 3 tips
- ‘Maak ruimte om het over de samenwerking te hebben, wat je van elkaar verwacht en wat je zelf wilt bijdragen. Het gesprek blijven voeren is de kern van samenwerken.’ – Marit Guda
- ‘Luister met open houding en probeer je eigen vooroordelen en meningen daarbij opzij te zetten, probeer elkaar te begrijpen.’ Kim Stroet
- ‘Heb aandacht voor ieders talenten en manier van samenwerken. Sta vooraf stil bij hoe jij het liefst samenwerkt en spreek dat uit.’ – Tirza Smits
Onjuiste aannames
Een grote hobbel in de samenwerking zijn onjuiste aannames en conclusies over elkaar, vertelt Marit Guda. ‘Je ziet vaak dat de wat stillere studenten langer willen nadenken over antwoorden. Dan concluderen andere studenten: “Die wil gewoon niet meedoen, die is niet zo proactief als wij.” Zo kunnen introvertere studenten ondersneeuwen in de samenwerking, dat zijn gemiste kansen.’ Ze noemt nog een voorbeeld: ‘Je hebt ook studenten die graag alles ruim voor de deadline af hebben. Andere studenten werken juist beter op het laatste moment, vaak met hartstikke goede resultaten. Als ze dat niet met elkaar bespreken, zie je dat studenten die het sneller af willen hebben, alles oppakken. Degenen die baat hebben bij deadlines denken: Nu heb je me de kans ontnomen om te laten zien wat ik kan.’
Toepassing
Guda, Stroet en Smits hebben de tool in Feedback Fruits ontwikkeld, en gaan deze in samenwerking met studenten en collega’s aanscherpen. Tirza Smits: ‘We hopen dat de tool straks binnen de hele opleiding gebruikt kan worden bij vakken of opdrachten waarin samenwerking centraal staat. En ook dat je hem kan aanpassen aan jouw specifieke cursus, daarin kun je als docent je eigen didactische overwegingen maken.’ Het komend jaar houden ze focusgroepen en interviews met studenten om de tool verder aan te passen. Stroet: ‘Daarna willen we de vragen die in de tool gesteld worden uitgebreid testen met docenten.’
Samenwerkingstool in jouw werkgroep?
Ben je docent en ben je benieuwd hoe deze tool de samenwerking in jouw werkgroepen kan verbeteren? Neem dan contact op met Marit Guda, Tirza Smits of Kim Stroet