Universiteit Leiden

nl en

Tussen macht en publieke opinie: Staatshervorming in Nepal

Op 24 april 2025 verdedigt politicoloog Pawan Kumar Sen zijn proefschrift, “Transforming Nepal's Political System: Party Positions and Public Opinion (2004-2012),” aan de Universiteit Leiden. Hij onderzocht hoe de belangrijkste politieke partijen van Nepal navigeerden door belangrijke staatshervormingen, zoals republicanisme, secularisme, meertaligheid en federalisme. Daarnaast onderzocht hij hoe de publieke opinie de standpunten van politieke partijen beïnvloedde tijdens het opstellen van de grondwet van 2015, die het politieke landschap van Nepal aanzienlijk veranderde.

Publieke opinie en politieke transformatie

Sen legt uit dat hij de relatie tussen de Nepalese publieke opinie en de transformatie van het politieke systeem van Nepal wilde onderzoeken: ‘Ongetwijfeld zijn de politieke partijen van Nepal de belangrijkste besluitvormers geweest in deze constitutionele transitie, maar ik wilde ook nagaan in hoeverre de zorgen van de gewone burgers van Nepal door de politieke partijen zijn meegenomen. Ik wilde weten of de recente politieke veranderingen in Nepal, die geformaliseerd zijn in de nieuwe grondwet met betrekking tot kwesties als republicanisme, federalisme, secularisme en meertaligheid, de meningen van het grote publiek weerspiegelen; en of de standpunten van de politieke partijen dichter bij die van het grote publiek zijn gekomen, of dat de meningen van het grote publiek de standpunten van de partijen tijdens het overgangsproces hebben benaderd.’

Dynamiek van de publieke opinie

Uit het onderzoek blijkt dat de politieke elites van de grote politieke partijen een dominante rol spelen in de transformatie van het politieke systeem van het land. De partijen hebben hun standpunten over sommige kwesties echter ook enigszins gematigd. ‘Dit is het duidelijkst bij de afschaffing van de Hindoestaat,’ legt Sen uit. De elites hielden vast aan hun besluit om naar een seculiere staat te gaan, maar voegden aan de grondwet een definitie van 'secularisme' toe die ook bescherming voor traditionele religieuze praktijken inhield. Met betrekking tot het taalbeleid kan de uiteindelijke invoering van meertaligheid, waarbij Nepalees de administratieve taal op nationaal niveau blijft en andere talen in elke provincie als administratieve taal kunnen worden erkend, ook worden geïnterpreteerd als een concessie aan de publieke opinie. ‘De afkondiging van de grondwet van 2015 bewees formeel dat de politieke elites van Nepal de hoeders waren van politieke tolerantie en de rechten van minderheden,’ concludeert Sen.

‘De nieuwe grondwet is een belangrijke stap in de richting van het omarmen van het multi-etnische, meertalige, multireligieuze en multiculturele karakter van de Nepalese samenleving.’

De minderheden in Nepal beschermen

Hoewel de nieuwe grondwet een belangrijke stap is in de richting van het omarmen van het multi-etnische, meertalige, multireligieuze en multiculturele karakter van de Nepalese samenleving, moet een alomvattende consensus die de minderheden in Nepal beschermt nog volledig worden gerealiseerd. Sen legt uit dat een aantal rechtse groeperingen nu eist dat het land opnieuw wordt uitgeroepen tot hindoe-staat en monarchie. ‘Namen van provincies staan ook ter discussie’, voegt hij eraan toe. ‘De wens van inheemse gemeenschappen om een provincienaam te krijgen op basis van etnische identiteit is onvervuld gebleven.’ Verschillende etnische organisaties hebben geprotesteerd met de eis dat de provincie een andere naam moet krijgen die de identiteit van de belangrijkste inheemse gemeenschappen in de regio weerspiegelt. Volgens Sen moeten er opiniepeilingen onder elites en massa's worden gehouden om inzicht te krijgen in de ontwikkeling in de loop der tijd van de opinies van zowel de elite als de massa over deze kwesties. ‘Het onderzoek naar de dynamiek tussen politieke elites en de publieke opinie zou er aanzienlijk op vooruitgaan als er in de toekomst een elite-enquête wordt gehouden op hetzelfde moment als elke publieke opiniepeiling en als de vraagstelling hetzelfde is,’ geeft Sen aan.

Kwantitatieve onderzoeksmethoden

Sen legt uit welke methoden het meest effectief bleken tijdens zijn onderzoek: 'Ik heb geleerd dat de kwantitatieve onderzoeksmethode erg belangrijk is om de transformatie van het politieke systeem van het land te bestuderen.' Volgens hem kunnen elite- en massa-opiniepeilingen helpen om de dynamiek in de meningen te begrijpen. Verder helpt de techniek genaamd categorical principal components analysis (CATPCA) om onderliggende of latente relaties tussen de bestudeerde onderwerpen te onderzoeken. ‘De onderliggende relaties tussen de meningen over de vier politieke hervormingen werden geanalyseerd met behulp van CATPCA door ze te groeperen in dezelfde clusters met vergelijkbare publieke opinies,’ legt Sen uit.

Politicoloog Pawan K. Sen
Pawan K. Sen

Toekomstplannen

‘Na mijn verdediging, wil ik graag doorgaan met het uitvoeren van kwantitatieve onderzoeken en opiniepeilingen in mijn land, Nepal, over andere hedendaagse politieke en sociale kwesties,' vertelt Sen. ‘Ik heb mijn eigen onderzoeksbureau genaamd Himalaya Comprehensive Research Private Limited in Lalitpur, Nepal, waarmee ik dit ga proberen te bereiken.' Opiniepeilingen worden steeds gebruikelijker in Nepal, omdat ze waardevolle inzichten opleveren voor belanghebbenden zoals politieke partijen, onafhankelijke mensenrechtengroeperingen en maatschappelijke organisaties. Ze helpen volgens Sen om in kaart te brengen hoe het grote publiek denkt over de hervorming van het politieke systeem en andere maatschappelijke kwesties. Door de gevoelens van het publiek vast te leggen, helpen opiniepeilingen ook beleidsmakers bij het nemen van beslissingen. ‘Dus,’ voegt Sen eraan toe, ‘zou ik graag de standpunten van het publiek communiceren aan de belangrijkste besluitvormers en pressiegroepen van het land. Dit zou de beleidsmakers regelmatig op de hoogte kunnen houden van het publiek en hen op hun beurt kunnen helpen bij het formuleren van hun eigen strategieën en interventies. Een opiniepeiling is in feite een instrument dat kan helpen bij het democratiseren van de politiek, omdat het informatie geeft over wat mensen in het algemeen denken - niet wat de machtigen, de rijken of de intellectuelen denken. Na afronding van het promotieonderzoek zal ik proberen in deze richting te werken.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.