Universiteit Leiden

nl en

Vijf vragen aan Thijs Bosker over Local Actions

Duurzaamheidsvraagstukken vragen niet alleen om milieuwetenschappers, maar ook om experts uit andere disciplines. Thijs Bosker en Paul Behrens hebben het universitaire docenten makkelijker gemaakt om duurzaamheid in hun vakken te integreren. Met kant-en-klare lespakketten biedt hun initiatief Local Actions concrete handvatten. Vijf vragen over hoe dit werkt.

Wat is Local Actions en wat biedt de website?

‘Veel docenten aan de universiteit vinden het belangrijk om duurzaamheid in hun vakken te verwerken. Maar dat kost tijd en energie. Local Actions is een initiatief om milieu- en klimaatvraagstukken te integreren in verschillende academische opleidingen door middel van kant-en-klare lespakketten.

Het doel van Local Actions is om docenten te ondersteunen en studenten te betrekken bij milieu- en klimaatvraagstukken door hen aan te moedigen lokale acties te ondernemen die gerelateerd zijn aan hun studiegebied. Belangrijk onderdeel hiervan is dat studenten daadwerkelijk een kleine, praktische actie ondernemen. Dit geeft een gevoel van agency, wat van belang is bij de vaak grote, ongrijpbare milieuproblemen: wat kan wel! Op de website zijn lesmateriaal en inspirerende voorbeelden van dergelijke lokale acties te vinden, zoals plastic afval inzamelen in de eigen buurt of biodiversiteit rondom de woning in kaart brengen.’

Welke impact hopen jullie te bereiken?

‘Wij hopen dat een diverse groep docenten makkelijker milieuvraagstukken meeneemt in hun vakken en om studenten bewust te maken van de milieu-uitdagingen en hen te motiveren tot actie. In de afgelopen jaren hebben studenten enthousiast deelgenomen aan diverse projecten, zoals het verzamelen van plastic afval en het analyseren van de milieu-impact van hun voeding. Deze betrokkenheid leidt dan weer tot een groter bewustzijn en actieve deelname aan milieuprojecten.’

Voor welke studies is het materiaal geschikt?

‘Het materiaal is ontworpen voor Internationaal Recht, Communicatiewetenschappen en Psychologie. Op dit moment zijn we niet van plan direct uitbreidingen te maken, maar gaan we dit eerst evalueren: werkt het, is er andere informatie nog nodig voor docenten?’

Hoe kunnen docenten en studenten het lesmateriaal gebruiken?

‘We richten ons op docenten. We willen de drempel verlagen om lesmateriaal te integreren in bestaande curricula en door lokale acties te koppelen aan vakinhoudelijke kennis. We kiezen daarom voor thema’s in die vakgebieden die eigenlijk altijd wel worden behandeld. Bijvoorbeeld in internationaal recht: wat gebeurt er met de soevereiniteit van een staat als deze door klimaatverandering verdwijnt? Of in psychologie: hoe ga je om met cognitieve dissonantie, een staat waarin je overtuigingen niet overeenkomen met je gedrag, zoals bij mensen die weten dat vliegen slecht is voor het milieu, maar het toch doen? Door deze veelvoorkomende thema’s te kiezen, kunnen zoveel mogelijk docenten het opnemen in hun lessen, of je nou een docent uit Nederland, Nairobi of Nicaragua bent.’

Waar kunnen docenten terecht voor meer informatie vinden?

‘Op de website van Local Actions. Via deze website kun je ook contact met ons opnemen.’

Bezoek de website via local-actions.com.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.